احتمالا بارها در زمان انجام معامله خودرو و یا بعد از تصادف عبارت میزان افت قیمت خودرو چقدر میشود، به گوشتان خورده باشد .اما منظور از افت قیمت خودرو چیست و شامل چه مواردی میشود؟
همانطور که شما میدانید قیمت گذاری خودروی کار کرده مدتی است ک حایز اهمیت شده است چرا که با توجه به اوضاع و شرایط اقتصادی فعلی بسیاری از افراد خودروی خریداری شده را به چشم نوعی سرمایه گذاری میبینند به همین علت میزان افت قیمت خودرو نیز بسیار حایز اهمیت و به نوعی دغدغه تبدیل شده است.

عوامل بسیار گوناگونی مانند مدل خودرو سال تولید خودرو کارکرد خودرو تصادف در میزان افت قیمت خودرو رنگ شدگی خودرو وضعیت فنی خودرو و …. بر روی میزان افت قیمت خودرو تاثیر گذار است .
در این مقاله به صورت کامل در مورد موارد مهمی ک در میزان افت قیمت خودرو تاثیر گذار است خواهیم پرداخت.

برای جبران خسارات وارده به وسیله نقلیه فرد مقصر، بیمه بدنه می تواند کمک بسیار مهمی برای وی باشد. بیمه بدنه بر اساس پوشش های اصلی و پوشش های اضافی که دارد می تواند جبران خسارات وارد شده را پرداخت نماید. سقف تعهدات بیمه بدنه بر اساس پوشش های بیمه نامه بدنه بوده و در زمان خسارت شرکت بیمه بر اساس بیمه نامه شما خسارات وارد شده را جبران می کند.

تعداد گام ها مورد نیاز 5 فقط پنج گام.


در ادامه بخوانید:

نحوه محاسبه افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی

—–


به طور کلی به خودروهای بیش از 5 یا 6 سال خسارت افت قیمت تعلق نمی گیرد. اما با توجه به این که خودروهای خارجی حتی بعد از 5 یا 6 سال، قیمت بالای خود را حفظ می کنند و همچنین اگر تصادف شدیدی برای آن ها رخ دهد، افت قیمت بسیار چشمگیری خواهند داشت، در نهایت نظر کارشناس و میزان خسارتی که به خودرو وارد شده مشخص می کند آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه هست یا خیر .

2 – سوال مهم : افت قیمت خودرو در تصادف چگونه محاسبه می شود؟

—-


به طور کلی محاسبه افت قیمت خودرو فرمول یا مبنای مشخصی ندارد و بر اساس عرف بازار مشخص و تعیین می شود. همچنین نسبت به این که کدام قطعه خودرو تعویض یا رنگ شده است، افت قیمت متفاوت خواهد بود. در واقع افت قیمت خودرو به نسبت تعویض یا رنگ شدگی سقف، گلگیر، در عقب یا جلو، صندوق، کاپوت و متفاوت می باشد. اما اینجا نکته بسیار مهم این است که باید برای کارشناس دادگستری ثابت شود که افت قیمتی که برای ماشین به وجود آمده است ، ناشی از همان تصادفی بوده که مورد ادعای راننده آسیب دیده قرار گرفته است. در واقع تصادف های قبلی نباید تاثیری در افت قیمت ایجاد شده داشته باشد.

3 – قدم بعدی بررسی افت قیمت خودرو از نظر کارشناسان بر اساس چند فاکتور بسیار مهم انجام می شود

مدارک مورد نیاز

—–


این نکته که خسارت وارد شده برای چه قسمتی از ماشین بوده و نوع خسارت به چه صورت می باشد. آیا خسارت به بدنه وارد شده است یا خیر، همچنین این نکته را متذکر می شویم که هزینه های بازسازی مجدد ،رنگ کاری بر اساس عمق صدمه وارده و وسعت رنگ شدگی همه در افت قیمت خودرو موثرند.

خسارت های دیگری از قبیل خساراتی که ممکن است به قطعات بدنه خودرو ،درب موتور ،گلگیر های جلو و … وارد شود از لحاظ قطعات تعویضی و رنگ شدگی تاثیر و نقش بسیاری را بر روی ارزش خودرو دارند، چرا که عملیات تعمیر و تعویض این قطعات بسیار هزینه بر و مهم می باشد.

همه این موارد با توجه به این که عملیات بازسازی و تعمیر در ایران به صورت سنتی و غیر اصولی انجام می شود و از لحاظ کیفیتی هم بسیار پایین می باشد، نهایتا می تواند از لحاظ افت قیمت در بسیاری از موارد بسیار چشمگیر و از لحاظ ریالی هم مبلغ بسیار بالایی باشد.

اگر خودرویی تصادف کند و قسمت هایی از قبیل شاسی ها و سقف و ستون آسیب دیده باشند و یا خسارت مربوط به گلگیر های جلو و درها باشد همه این موارد در افت قیمت خودرو بسیار موثر و جدی می باشند. البته در تصادف هایی که از ناحیه عقب خودرو اتفاق بیفتد افت قیمت خودرو نیز بیشتر می باشد زیرا گلگیرهای عقب جدا شدنی نیستند و به همین ترتیب بر اساس نوع خسارت وارد شده میزان افت قیمت خودرو در اثر تصادف محاسبه می شود.

4 -سوال مهم : نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو چگونه است؟


شما از دو روش میتوانید تقاضای درخواست خسارت افت قیمت کنید.

شورای حل اختلاف یا دادگاه

راننده ی خودروی مقصر مسئول جبران افت قیمت خودرو می باشد و برای همین شرکت بیمه مسئول پرداخت این خسارت نمی باشد.پس اگر فرد متضرر درخواست دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در اثر تصادف را داشته باشد، می بایست برای تامین خسارت خود به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

برای برآورد میزان خسارت افت قیمت بعد از ثبت دادخواست ،کارشناس مربوطه تعیین شده و با ملاحظه خودرو و یا تصاویر مربوط به خسارات، کارشناس میزان خسارت افت قیمت را محاسبه می کند. بعد از این که خسارت برآورد شده توسط کارشناس اعلام شد، مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارائه می کند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر خسارت وارد شده کمتر از مبلغ بیست میلیون تومان باشد رسیدگی به خسارت نیز توسط شورای حل اختلاف رسیدگی می شود و همچنین برای خسارات بالای ۲۰ میلیون تومان برای رسیدگی به دادگاه ارجاع داده می گردد. فرد زیان دیده با پیگیری پرونده از طریق دادگاه می تواند به خسارت افت قیمت خودروی خود دست پیدا کند.

مهم : موارد موثر در افت قیمت خودرو

در زمان تصادف مدل و رنگ خودرو و سال ساخت خودرو در افت قیمت خودرو بسیار موثر می باشد این نکته را به یاد داشته باشید که مدل ماشینهایی که سه سال از تولیدشان نگذشته باشد افت قیمت بیشتری را در زمان خسارت دارند .

علاوه بر مدل خودرو،رنگ خودرو هم در افت قیمت خودرو نیز بسیار موثر می باشد. در نتیجه آخرین جامعه آماری که درباره ماشین ها با رنگ های مختلف انجام گرفته، رنگ زرد داشته اند این است که خودروهایی که در زمان خسارت کمترین افت قیمت را نسبت به سایر رنگهای خودرو از قبیل طلایی و بنفش و قرمز از جمله خودروهایی بودند که افت قیمت بسیار بالایی را در زمان خسارت دارند.

5 – در صورت تصادف با خودروهای گران چه باید کرد؟

—–


در تصادف هایی که خودروی آسیب دیده یک ماشین گران قیمت است موضوع پرداخت خسارت کمی متفاوت می شود. بر اساس قانون جدید بیمه ی شخص ثالث پرداخت خسارت بر اساس شرایط خودروی متعارف انجام میگردد.

در قانون بیمه ی ثالث ،خودرویی که ارزش آن خودرو بیشتر از نصف دیه ی یک فرد مسلمان در آن سال باشد ،خودروی نامتعارف میباشد.

بر اساس این قانون جدید بیمه شخص ثالث، فرد مقصر در زمان تصادف با خودروی نامتعارف موظف است که تا سقف نصف دیه ی ماه حرام را جبران کند .

به عنوان مثال دیه ماه حرام در سال 1401، 800 میلیون تومان بوده است که اگر خسارت تا نصف این مبلغ یعنی تا 400 میلیون تومان باشد توسط فرد مقصر در تصادف با ماشین های گران قیمت پرداخت می گردد ما بقی خسارت را فرد زیان دیده باید خودش جبران کند که می تواند برای این هزینه از بیمه بدنه خود استفاده نماید. البته قسمتی از این خسارت باید توسط بیمه نامه شخص ثالث فرد قابل جبران می باشد که بر اساس تعهد مالی که بیمه نامه ثالث وی دارد این بیمه نامه می تواند کمک وی باشد.