معمولا در سانحه های رانندگی امکان دارد که دو مدل خسارت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به اتومبیل وارد شود .

خسارت های مستقیم به خسارت هایی گفته می شود که به وسیله کارشناسان بررسی می گردد و به طور معمول شرکت های بیمه ای هزینه آن را پرداخت می نمایند ، ولی خسارت های غیر مستقیم به خسارت هایی گفته می شود که باعث افت قیمت اتومبیل می شود . به این موارد خسارت افت قیمت ماشین گفته می شود ، ما در ادامه این مقاله از وب سایت شهر بیمه تمامی شرایط و همچنین نحوه دریافت خسارت افت قیمت اتومبیل را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

افت قیمت اتومبیل چیست؟

زمانی در حوادث رانندگی ، خسارات جزیی و کلی ممکن است باعث کاهش بسیار شدید قیمت اتومبیل بشود . و باعث می گردد که اگر خودرو گران قیمت و یا صفر دچار ضرر و زیان شدیدی شود . بر اساس قانون مسئولیت مدنی ماده یک و دو ، شخص مسبب حادثه ، مسئول پرداخت خسارت افت قیمت اتومیبل می باشد.

دلایل افت قیمت خودرو چیست ؟

به طور کلی دلایل افت قیمت ماشین عبارت است از :

دلایل افت قیمت خودرو عبارت هستند از:

  • گذشتن سال‌های زیاد از عمر اتومبیل
  • آسب‌دیدگی شدید قطعات اصلی و مهم اتومبیل در تصادف
  • بالا بودن کارکرد اتومبیل
  • رنگ‌شدگی خودرو

نحوه و روش محاسبه افت قیمت اتومبیل در تصادف های رانندگی

همان طور که می دانید محاسبه افت قیمت اتومبیل به عوامل بسیار زیادی ماندد ، سابقه خسارات و همچنین قیمت و نیز بخش های آسیب دیده اتومبیل بستگی دارد . تعیین میزان و مبلغ افت قیمت اتومبیل پس از کارشناسی خودرو انجام می گردد. و نمی توان مبلغ مشخصی را برای آن برآورد نمود.

افت قیمت خودرو به چه اتومبیل هایی تعلق می‌گیرد؟

به طور معمول در سالیان گذشته خسارت افت قیمت اتومبیل فقط به اتومبیل هایی تعلق پیدا می کرد که عمر آن ها کمتر از پنج یا شش سال از تاریخ ساخت آن باشد . اما در سال های گذشته با افزایش بسیار شدید قیمت اتومبیل این قانون نیز از بین رفته و تعیین این که این اتومبیل شامل افت قیمت خودرو و دریافت این خسارت می باشد با کارشناس بیمه انجام می گردد.

روش دریافت افت قیمت خودرو چیست ؟

معمولا خسارت افت و یا کاهش قیمت اتومبیل به دو روش دریافت می گردد.

روش اول : توافق طرفین

در اولین مرحله برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو با توافق دو طرف صورت می گردد و با این توافق شخص مقصر حادثه خسارت شخص زیان دیده را پرداخت می نماید.

روش دوم : مراجعه زیان دیده به شورای حل اختلاف

اگر دو طرف با همدیگر توافق نکندن ، شخص زیان دیده می تواند برای دریافت خسارت خود به شورای حل اختلاف مراجعه نماید و بعد از بررسی شکایت و اگر خسارت زیر 20 میلیون تومان باشد پرونده توسط خود شورا بررسی می گردد ، ولی اگر این خسارت بالای بیست میلیون تومان باشد این پرونده به دادگاه ارجاع خواهد شد.

جدول افت قیمت اتومبیل در تصادف به شرح زیر می باشد .

نوع آسیبدرصد افت قیمت
رنگ‌شدگی گلگیرهای اتومبیل 4 تا 5 درصد
آسیب قسمت‌ های کاپوت و صندوق عقب اتومبیل 5 تا 7 درصد
آسیب‌دیدگی در قیمت‌های ستون، شاسی و سقف خودرو10 درصد
تعویض در صندوق عقب اتومبیل5 تا 6 درصد
تعویض درب موتور اتومبیل6 تا 8 درصد
تعویض گلگیر اتومبیل4 درصد
رنگ‌شدگی درب‌ ها4 تا 5 درصد

مهلت و زمان شکایت برای دریافت خسارت افت قیمت اتومبیل چقدر است ؟

برای شکایت جهت افت قیمت اتومبیل محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد ، اما باید در زمانی انجام گیرد که بتوان خسارت وارد شده به اتومبیل را اثبات نمود.

به طورکلی شکایت برای افت قیمت خودرو محدودیت زمانی ندارد اما باید در بازه زمانی انجام شود که بتوانید خسارت‌های وارد شده به خودرو را اثبات نمایید.

مدارک لازم برای شکایت افت قیمت اتومبیل چیست ؟

همواره مدارک زیر برای طرح شکایت و همچنین دریافت هزینه های افت اتومبیل ضروری می باشد.

  • کروکی تصادف و حادثه
  • گزارش پلیس
  • مدارک مالک خودرو

روش های جلوگیری از افت قیمت خودرو چیست ؟

همان طور که می دانید با بالا رفتن سن و سال ساخت اتومبیل و همچنین عدم رسیدگی به خودرو می تواند به مرور ارزش اتومبیل را کم کند . برای حفظ سلامت اتومبیل باید اقدام های زیر انجام گردد :

  • تعویض کردن به موقع آب و روغن اتومبیل
  • سر وقت عوض کردن فیلتر‌های خودرو
  • رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از بروز حادثه و تصادف

پرداخت خسارت افت قیمت خودرو به وسیله بیمه بدنه

در اغلب شرکت های بیمه ای یکی از پوشش های اضافی که امکان خریداری آن است پوشش افت قیمت خودرو می باشد ، در صورتی که این پوشش بیمه ای را خریداری کرده باشید ، می توانید خسارت های ناشی از کاهش قیمت اتومبیل خود را دریافت نمایید. ذکر این نکته ضروری است که برای خرید بیمه بدنه باید کارشناسان شرکت های بیمه ای از اتومبیل شما بازدید نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید بیمه ثالث و یا بیمه بدنه و به طور کلی هر رشته بیمه ای می توانید فرم زیر را پر نمایید. کارشناسان شهر بیمه در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

[EMS_Form_Builder id=1]