همان طور که می دانید بیمه ثالث برای همه دارنده های وسایل نقلیه زمینی اجباری می باشد و کلیه افرادی که حادثه تصادف دچار زیان جانی و یا مالی می شوند ، تحت پوشش بیمه ثالث قرار دارند.بیمه ثالث هزینه های مربوط به درمان ، و فوت و همچنین خسارت های وارد شده به اموال را جبران می نماید.در بیمه شخص ثالث کلیه سرنشینان مجاز در وسیله نقلیه موتوری تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت. اما سوالی که بیشتر افراد در ذهنشان به وجود می آید این است که آیا حتما مالک اتومبیل باید بیمه نامه را به نام خود صادر نماید و اگر چنانچه راننده شخصی دیگر باشد نحوه خسارت به چه صورت است؟

در اغلب تصادف ها ، راننده صاحب ماشین نمی باشد ، و ممکن است مالک اتومبیل با شخصی که خسارت وارد کرده یکی نباشد. در ادامه این مقاله از وب سایت شهر بیمه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به این سوال شما پاسخ دهیم .

آیا نام مالک و یا شخص ثبت شده در بیمه ثالث مهم است؟

بر طبق قوانین مربوط به بیمه نامه شخص ثالث ، هیچ تفاوتی ندارد که بیمه ثالث به نام چه شخصی باشد . و نیز فعلا لزومی بر ثبت آن بیمه نام شخص صاحب اتومبیل نیست . و همچنین در زمان حادثه و تصادف هم فرقی نداد که راننده مقصر ، صاحب اتومبیل باشد و یا نباشد. فقط این نکته مهم است که اتومبیل بیمه نامه شخص ثالث داشته باشد. و صد البته داشتن یک گواهینامه معتبر و مرتبط با نوع وسیله نقلیه یکی از شروط اصلی پرداخت خسارت خواهد بود . به عبارتی اگر در حادثه ای دچار خسارت شدید و ماشین به نام شما نیست ، نگران پرداخت این خسارت نباشید و خسارت به صورت کامل پرداخت خواهد شد.

بر طبق قوانین شخص ثالث ، دارنده وسیله نقلیه مالک آن محسوب می شود و هر شخصی که مالک اتومبیل است یا کسی که به نوعی خودرو در اختیار اوست و از آن بهره مند می شود باید طبق قانون اتومبیل خود را تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دهد.

نکته های بسیار مهم در زمان خرید بیمه ثالث

همواره باید قبل از خرید هر محصول و خدمتی اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آوردید مخصوصا در زمینه بیمه که نکته های بسیار مهمی وجود دارد که ما در ادامه به صورت کامل به شما توضیح می دهیم.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در شرکت های بیمه ای

قبل از اعمال قانون جدید بیمه شخص ثالث ، امکان انتقال تخفیف بیمه ثالث به مالک جدید اتومبیل محیا بود . یعنی اگر در زمان فروش اتومبیل بیمه را به دارنده جدید اتومبیل منتقل می کردید تمام تخفیف ها به مالک جدید منتقل می شد .اما در اواخر سال 1399 قانون انتقال بیمه ثالث تغییر پیدا کرد.

بر اساس این قانون جدید فروشنده اتومبیل می تواند به راحتی برای انتقال سابقه های بیمه ثالث برای خودروی خودش و یا یکی از اعضای درجه یک خانواده خود اقدام نماید. پس به این صورت که تمامی سابقه های تخفیف عدم خسارت متعلق به شخص انتقال دهدند را می تواند به اتومبیل دیگری با کاربری یک سان و متعلق به خودش ، والدین و یا همسر و فرزندان خود منتقل نماید.

روش انتقال بیمه ثالث به مالک جدید خودرو چگونه است؟

بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث ، اعتبار باقی مانده از بیمه ثالث به مالک جدید اتومبیل انتقال می یابد و در زمان ثبت سند انتقال بیمه نیز انجام می گیرد. اما در این انتقال فقط زمان بیمه منتقل می گردد و تخفیف های بیمه ثالث برای شخص فروشنده محفوظ خواهد بود.

تمدید بیمه ثالث در شرکت های دیگر بیمه ای :

اگر به هر علتی به طور مثال از نحوه دریافت خسارت خود رضایت ندارید به راحتی و بدون دردسر می توانید شرکت بیمه ای خود را تغییر دهید . برای این کار فقط نیاز است که تصویر مدارک اصلی اتومبیل خود نظیر کارت ماشین ، کارت ملی و.. را برای نماینده بیمه ارسال نمایید . و در این شرایط به هیچ وجه نگران تخفیف ها نباشید چون تمامی تخفیف های شما نیز انتقال پیدا می کند.

نکته های بسیار مهم در استفاده از بیمه ثالث

در زمان بروز حادثه و تصادف ضمن حفظ خونسردی تمامی این موارد را مد نظر داشته باشید:

سقف پرداخت دیه در تصادف های منجر به جرح و فوت چقدر می باشد ؟

در مورد نحوه محاسبه دیه در تصادف های رانندگی در هیچ شرکت بیمه تفاوتی وجود ندارد و اگر هر حادثه ای ایجاد شود این موارد بر اساس قوانین مجاز اسلامی و نرخ مصوبی که در ابتدای هر سال شمسی از طرف قوه قضاییه محسابه می گردد اعمال می شود .در صورتی که در یک تصادف فرد مقصر حادثه محکوک به پرداخت بیشتر از یک دیه بشود شرکت بیمه مکلف به پرداخت کل خسارت های بدنی ایجاد شده در حادثه می باشد.

برابری دیه بانوان و آقایان در قانون بیمه ثالث

همه شرکت های بیمه ای وظیفه دارند خسارت های وارد شده به شخص زیان دیده را تا سقف تعهدات اعمال شده پرداخت نماید. در این گونه موار جنسیت و دین زیان دیده هیچ تاثیری در میزان مبلغ دیه نخواهد داشت.

نحوه پرداخت خسارت در تصادف ها در زمان تعلیم رانندگی چگونه است؟

اگر در زمان تعلیم رانندگی تصادفی اتفاق بیوفتد و منجر به بروز خسارت شود شرکت بیمه باید خسارت را پرداخت کند .

در وقتی که شخصی در حال آموزش و همچنین آزمون رانندگی زیر نظر موسساتی که مجوز این گونه فعالیت را دارند باشد در صورتی که خسارتی اتفاق بیوفتد ، شرکت بیمه باید شخص آموزش دهنده و یا آزمون گیرنده را تحت عنوان راننده در نظر بگیرید و شخص تحت آموزش باید برای مراحل خسارت به شرکت بیمه مراجعه کند. و برای خسارت پرداختی به شخص تحت آموزش مراجعه نماید.

در صورتی که اتومبیل دارید و در زمینه بیمه ثالث اطلاعات کاملی ندارید پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با خدمات بیمه شخص ثالث و پوشش ها و شرایط آن به صفحه بیمه شخص ثالث در سایت شهر بیمه مراجعه کنید.

[EMS_Form_Builder id=1]