همان طور که می دانید کشور عزیزمان ایران در منطقه ای با جغرافیا زلزله خیر قرار داد ، البته بیشتر شهر های کشور ایران در مجاورت و نیز بر روی گسل ها قرار دارند و هر لحظه امکان وقوع زمین لرزه با قدرت بالا وجود دارد ، در صورت ایجاد زلزله در این نواحی ممکن است خسارات جانی و مالی بسیار سنگینی به ساکنین این مناطق وارد شود . بر همین اساس می توان با خرید بیمه زلزله خسارت ها و این گونه حوادث را تحت پوشش قرار داد . ما در ادامه این مقاله از سایت شهر بیمه به صورت کامل با مزایای بیمه زلزله با شما صحبت خواهیم کرد. پس با شهر بیمه همراه باشید .

مهم ترین و خطرناک ترین گسل های موجود در کشور ایران

ذکر این نکته ضروری است که بیش از 120 گسل خطرناک و مهم و چندین سامانه گسلی در کشور وجود دارد ، که در جدول زیر به اختصار نوشته شده است:

گسل‌ های خطرناک در کشور ایران
یک سامانه گسلی از مرز ایران و عراق در مریوان شروع می گردد و تا شمال بندرعباس نیز ادامه دارد. (طولاترین سامانه‌های گسلی ایران می باشد )گسل مکران که در ساحل دریای عمان و در جنوب شرقی ایران قرار گرفته دارد.
گسل قطر – کازرون که دارای چند گسل دیگر مثل گسل‌ های برازجان، کنارتخته، کازرون و دنا می باشد .گسل البرز – مشا: که شامل مناطق ایوانکی، کهریزک، پیشوا و رباط کریم می باشد .
گسل تبریز – شمال تبریزگسل کوه خضر نیز که از شهر قم عبور می نماید.
گسل اصلی جوان زاگرس نیز از کنار شهر مریوان عبور می‌کند.گسل غربی فروافتادگی دریاچه ارومیه که از کنار شهر ارومیه عبور می‌کند.
گسل بافران که از جنوب شهر نایین عبور می‌کند.گسل هیرمند که از نزدیکی شهر زاهدان عبور می‌کند.
گسل مکران که از نزدیکی شهرهای جاسک و چابهار عبور می‌کند.گسل ساحلی بندرعباس که از شهر بندرعباس عبور می‌کند.

باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شهر هایی مثل ، مشهد ، تهران و تبریز در زمان وقوع زمین لرزه ، ریسک ها و خطرپذیری بسیار بیشتر از سایر شهر ها دارند ،

بیمه زلزله چیست و چه شرایطی دارد ؟

همان طور که می دانید بیمه زلزله به عنوان یکی از پوشش های بیمه آتش سوزی قابل خریداری است ، به طور شفاف یعنی این که شما نمی توانید بیمه زلزله را به صورت جداگانه خریداری نمایید و باید با خرید بیمه آتش سوزی ، به عنوان یکی از پوشش های فرعی این بیمه نامه ، بیمه زلزله را خریداری نمایید. این بیمه خسارت های مالی ناشی از آتش سوزی و زلزله را تحت پوشش خود قرار می دهد . ذکر این نکته ضرروی است که خسارت های جانی در بیمه آتش سوزی و زلزله تحت پوشش نمی باشند .

شرایط و تعهدات بیمه زلزله :

با خریداری بیمه آتش سوزی و همزمان خرید پوشش زلزله در زمان حادثه ، شرکت بیمه ای تعهد می کند که خسارت های مالی به منزل و یا محل کار و نیز اثات و لوازم شما را برای اساس تعهدات خریداری شما جبران کند .

در بیمه آتش سوزی و بیمه زلزله به دو بخش پوشش های فرعی و پوشش های اصلی تقسیم می گردد. که به شرح زیر می باشد :

پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی چیست ؟

  • آتش‌سوزی
  • صاعقه
  • انفجار

پوشش‌های اضافی در بیمه آتش‌سوزی و زلزله چیست ؟

پوشش‌های اضافی بیمه آتش‌سوزی و زلزله به شرح زیر است :
بیمه زلزلهپوشش سیل
بیمه طوفان و تندبادپوشش ترکیدگی لوله آب
بیمه سقوط هواپیما در مناطق پر خطرپوشش آتشفشان
ضایعات ناشی از برف و بارانشکست شیشه در اثر برخورد خارجی
برداشت و پاکسازی ضایعات ناشی از حوادثسرقت در صورت شکست حرز یا بیمه سرقت منزل
انفجار ظروف تحت فشار صنعتیبیمه سقوط بهمن
بیمه ریزش کوهپوشش ریزش سقف ناشی از برف سنگین
نشست و رانش زمینپوشش برخورد جسم خارجی به ساختمان

تمامی موارد عنوان شده در جدول بالا به صورت اختیاری می باشد و بیمه گذار می تواند با توجه به شرایط مورد درخواست خود پوشش های فوق را خریداری نماید.

بیمه زلزله چه پوشش هایی دارد؟

زمانی که بیمه گذار خانه و یا ساختمان و یا محل کار خود را بیمه می نماید ، شرکت بیمه ای وظیفه دارد که مسئولیت و پشتیبانی از خسارات و آسیب های وارد به آن محل را تا سقف تعهدات خریداری شده جبران نماید. ذکر این نکته ضرروی است که مستاجر ها هم می توانند وسایل خانه خود را در مقابل زلزله بیمه کنند. و شرکت بیمه گر با توجه به شرایط بیمه نامه در زمان بروز خسارت ، آن را جبران نماید.

عوامل مهم در محاسبه نرخ بیمه

این عوامل مهم و تاثیر گذار به شرح زیر می باشد :

  • نوع ملک
  • نوع سازه
  • مشخصات ملک مورد بیمه
  • میزان خطرپذیری منطقه محل بیمه شده
  • زیر بنای ساختمان

در ادامه به شرح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

نوع ملک

یکی از نکات مهم در نرخ بیمه آتش سوزی و زلزله نوع ملک می باشد ، اعم از این که مورد محل بیمه ، خانه ، ویلا یا مجتمع و یا آپارتمان باشد .

نوع سازه

از اصلی ترین عوامل حق بیمه در بیمه زلزله نوع سازه و مصالح به کار رفته در آن ساختمان می باشد ، حق بیمه بناهای بتنی ، فلزی و خشت و گل متفاوت است ، هر چه ساختمان مقاوم تر باشد بیمه گذار حق بیمه کمتری پرداخت خواهد کرد

مشخصات ملک مورد بیمه :

  • متراژ و زیر بنا ملک: طبیعتا هر چه قدر ملک بزرگ‌تر باشد، خسارت وارده بیشتر می‌شود و هزینه بیمه‌نامه نیز بالاتر می‌رود.
  • ارزش لوازم منزل: ارزش اثاثیه و لوازم موجود در ملک بیمه شده بر روی حق بیمه تاثیر می‌گذارند.
  • هزینه بازسازی هر متر مربع ملک در اثر حوادث تحت پوشش بیمه: هر چه هزینه ساخت هر متر از بنا بیشتر باشد باید حق بیمه بیشتری پرداخت نمایید.
  • میزان خطرپذیری منطقه محل بیمه شده: هر چه ریسک بروز زلزله در منطقه بالاتر باشد، هزینه بیمه‌نامه هم بیشتر می‌شود.

چرا باید بیمه زلزله خریداری کنیم ؟

همان طور که می دانید با خریداری بیمه زلزه قسمت بسیار زیادی از نگرانی و نیز فشار مالی شما در زمان بروز حادثه و خسارات کاهش پیدا میکند ، فراموش نکنید بیمه آتش سوزی و زلزله صرفا خسارت های مالی حادثه را تحت پوشش خود قرار می دهد .

شرکت‌های برتر بیمه‌ای ارائه دهنده بیمه آتش‌سوزی و زلزله در کشور

عموما تمامی شرکت های بیمه ای خدمات بیمه آتش سوزی و زلزله را ارایه می کنند ، که به شرح زیر تعدادی از آن ها را به شما معرفی می کنیم:

بهترین بیمه زلزله و آتش‌سوزی را از چه روشی خریداری کنیم ؟

ما در این مقاله از وب سایت شهر بیمه ، بیمه زلزله و پوشش های آن را به شما توضیح دادیم ، شما برای خریداری بهترین بیمه آتش سوزی و بیمه زلزله می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید ، کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت 🙂

[EMS_Form_Builder id=1]