قوه قضاییه رشد بیش از 33 درصدی نرخ دیه در سال 1403 را اعلام و تایید نمود. بر همین مبنا نرخ دیه در ماه های غیر حرام برابر با 1 میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه های حرام برابر با 1 میلیارد و ششصد میلیون تومان می باشد.بر اساس همین خبر شورای عالی بیمه در آخرین اعلامیه خود در سال 1402 خبر از افزایش 35 درصدی نرخ بیمه ثالث نمود .در ادامه این خبر همراه شهر بیمه باشید.

جدول کامل نرخ دیه در سال ۱۴۰۳

با عنایت به اعلام  نرخ دیه توسط قوه‌ قضائیه، در جدول زیر دقیق ترین تغییر های میزان دیه را در مقایسه قبل برای شما آماده نموده ایم.


دیه در سال ۱۴۰۳
ماه۱۴۰۲۱۴۰۳تغییرات
مبلغ افزایشدرصد افزایش
ماه عادی۹۰۰ میلیون تومان۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان۳۰۰ میلیون تومان۳۳
ماه حرام۱ میلیارد و دویست میلیون تومان۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان۴۰۰ میلیون تومان۳۳
ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۳
ذی‌العقدهاز ۲۱ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد ماه
ذی‌الحجهاز ۱۰ خرداد تا ۱۶ تیر ماه
محرماز ۱۷ تیر تا ۱۵ مرداد ماه
رجباز ۱۳ دی تا ۱۱ بهمن ماه
بر اساس قانون مجازات اسلامی، دیه در ماه‌های حرام به شرط فوت اشخاص در این ماه‌ها به میزان یک سوم افزایش می‌یابد.

ارتباط نرخ دیه در تعیین حق بیمه پایه شخص ثالث چیست

همواره نرخ دیه عامل مهم و اصلی در تعیین میزان پوشش‌های مالی و جانی بیمه‌نامه ثالث می باشد.بیمه مرکزی همواره با توجه به نرخ دیه ای توسط قوه قضاییه اعلام می شود ، حق بیمه شخص ثالث را محاسبه و اعلام می‌کند

عوامل تاثیر گذار در اعلام نرخ بیمه ثالث می تواند به موارد زیر اشاره کرد.

  • نرخ دیه اعلامی توسط قوه قضاییه
  • نوع و کاربری اتومبیل
  • تعداد سیلندر اتومبیل

تاثیر مستقیم نرخ دیه در پوشش‌های جانی بیمه ثالث

همان طور که می دانید پوشش جانی بیمه شخص ثالث وظیفه جبران نموده خسارات جانی وارد شده به اشخاص ثالث و راننده مقصر را نیز به عهده خواهد داشت . میزان این پوشش‌ها همواره ارتباط مستقیمی با نرخ اعلامی دیه دارد . دیه مجازاتی است که در تصادف های رانندگی و قتل‌ های غیر عمد از سوی قانون و قوه قضاییه تعیین می شود و راننده مقصر باید آن را پرداخت نماید. به همین علت صندوق خسارات بدنی و مراجع قانونی خرید بیمه ثالث را برای همه دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری نموده اند .

میزان دیه در سال ۱۴۰۳ برای مردان و زنان یکی است ؟

نکته مهم این است که بر اساس قانون دیه خانم ها برابر با نیمی از دیه آقایان می باشد . اما در سال 1398 دیه مردان و خانم ها در تصادف های رانندگی به صورت برابر اعلام شد .

نرخ حق بیمه شخص ثالث 1403 به شرح زیر می باشد .

بر همین اساس نرخ بیمه ثالث سال 1403 برای انواع اتومبیل شامل پراید ، پیکان ، رنو ، پژو ، سمند ، دنا و… انواع 4 سیلندر و شش سیلندر ، انواع بارکش ، مینی بوس و اتوبوس و نرخ انواع موتور سیکلت به شرح جدول زیر می باشد.

[EMS_Form_Builder id=1]