بیمه بدنه, بیمه ثالث, بیمه شخص ثالث, خسارت, نکات حقوقی

تخلفات رانندگی حادثه ساز شامل چه موارد می شود و میزان پرداخت خسارت چقدر است؟

 

زمان حدودی مطالعه این مقاله شش دقیقه

همان طور که می دانید با گسترش شهرها و خیابان ها و جاده های رانندگی به مراتب سخت تر شده است ، چون متاسفانه هم به جهت این که خودرو ها روز به روز در حال افزایش هست ، راننده هایی نیز داریم که اصلا علاقه ای به رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی ندارد و همین موضوع باعث بروز تخلف های رانندگی شده و متاسفانه موجب افزایش حادثه های جانی و مالی می گردد . خوش بختانه بر طبق قوانین بیمه ای ، شرایط پرداخت خسارت شرکت های بیمه ای برای این دسته از افراد متفاوت خواهد بود ، ما در این مقاله از سایت شهر بیمه به طور کامل به تخلف های حادثه ساز در زمان رانندگی و همچنین نحوه محاسبه خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه می پردازیم.

 

تخلف رانندگی حادثه ساز چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

به طور کلی به هر گونه عملی که بر خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی باشد و موجبات بروز حادثه و خسارت گردد تخلف رانندگی می گویند . ذکر این نکته ضرروی است که در صورت بروز این گونه تخلف ها برای شخص راننده مقصر حادثه نمره منفی لحاظ خواهد شد و نیز این گونه حادثه ها در محاسبه و پرداخت خسارت خودرو در رشته بیمه ثالث و بیمه بدنه حتما موثر خواهد بود.

خوش بختانه بر طبق قوانین موجود ، در صورتی که حادثه رانندگی بر اثر تخلف های حادثه ساز و یا اینکه دارای نمره منفی می باشد و منجر به حادثه و یا فوت و جرح گردد ، شرکت بیمه باید خسارت را تمام و کمال و بدون هیچ شرط و قیدی پرداخت نماید . و پس از پرداخت خسارت شرکت بیمه به زیان دیده ، بیمه گر درصدی از خسارت های به وجود آمده را از شخص راننده مقصر حادثه دریافت می کند . پس حتما با این گونه تخلف ها و همچنین نحوه محاسبه آن توسط شرکت بیمه آشنا بشوید.

 

تخلفات رانندگی حادثه ساز شامل چه مواردی می شود ؟

تخلف های حادثه ساز شامل موارد زیر می گردد:

 

  • حرکات نمایشی مانند حرکت روی یک چرخ (برای موتورسیکلت)، دور زدن درجا و حرکات آکروباتی در خیابان‌ها و راه‌ها ؛
  • عبور از پیاده‌رو ؛
  • نقص سیستم روشنایی وسیله هنگام رانندگی در شب ؛
  • رعایت نکردن حق تقدم عبور در خیابان‌ها و راه‌ها ؛
  • عدم رعایت فاصله مناسب با خودرو یا وسیله جلویی یا توجه نکردن به جلو ؛
  • مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان ؛
  • سبقت غیرمجاز ؛
  • روشن نکردن چراغ‌ها در شب و مواقع ضروری ؛
  • عبور از محل ورود ممنوع ؛
  • تجاوز از سرعت مجاز ؛
  • دور زدن در محل ممنوع ؛
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ؛
  • تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر ؛
  • حرکت مارپیچ در خیابان‌ها و راه‌ها ؛
  • گردش به راست یا چپ در محل ممنوع ؛
  • رانندگی با وسیله‌ دارای نقص فنی مؤثر در حادثه مانند چراغ، ترمز، زنجیر چرخ، لاستیک و برف پاک‌کن .
  • عدم رعایت موارد درج شده در گواهینامه رانندگی شامل (عینک، سمعک یا تجهیزات خاص) ؛

مصادیق تخلفات رانندگی حادثه ساز شامل چه مواردی است؟

همان طور که می دانید بر اساس ماده چهارده قانون بیمه شخص ثالث ، مصادیق و عنواینی که موجب تصادف های رانندگی حادثه سازی که منجر به جرح و یا فوت می گردد ، حتما می بایست توسط کارشناس های تصادف راهنمایی و رانندگی بررسی گردد. کارشناس های تصادف و یا پلیس راه ، علت اصلی حادثه را بررسی خواهند کرد . به طور واضح اگر تخلف رانندگی حادثه سازی اتفاق افتاده باشد ، شرکت بیمه باید خسارت را بدون هیچ گونه قید و شرط و شروطی و طبق پوشش های بیمه بدنه و یا بیمه شخص ثالث انجام دهد.

ذکر این نکته ضرروی است که بعد از پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه ، شرکت بیمه گر همواره می تواند برای بازیافت خسارت پرداختی به مقصر حادثه رانندگی رجوع نماید. به عبارتی دیگر اگر علت حادثه یکی از تخلف های رانندگی حادثه ساز می باشد که در بالاتر به آن اشاره کردیم ، شرکت بیمه خسارت را پرداخت می کند اما درصدی از آن مبلغ را از راننده مقصر دریافت می کند . ما در ادامه این مقاله از سایت شهر بیمه به طور کامل با نحوه میزان محاسبه و روش پرداخت خسارت های پرداختی آشنا می شویم.

 

محاسبه بیمه برای راننده مقصر و مرتکب تخلفات حادثه ساز در رانندگی به چه صورت است ؟

سوابق ارتکاب به تخلف های راهنمایی و رانندگی حادثه ساز تاثیر بسیار زیادی بر روی پرداخت خسارت بیمه اتومبیل دارد. به این معنی که هر خسارت که به وسیله بروز تخلف های حادثه ساز و با نمره منفی باشد ، درصدی متفاوتی از آن خسارت های بدنی و همچنین خسارت مالی پرداخت می گردد.

 

در اولین تخلف رانندگی حادثه ساز چند درصد از خسارت را رانند مقصر حادثه باید پرداخت کند؟

بر طبق قانون اگر خسارت تخلف حادثه ساز برای بار اول در طول مدت اعتبار بیمه رخ بدهد ، شرکت بیمه باید معادل 2.5 درصد از آن خسارت مالی و یا جانی که پرداخت کرده است را از شخص مقصر حادثه دریافت نماید.

 

دومین تخلف رانندگی حادثه ساز چند درصد از خسارت را رانند مقصر حادثه باید پرداخت کند؟

اگر برای بار دوم در حادثه رانندگی به علت تخلف های حادثه ساز و همچنین در طول مدت اعتبار بیمه اتفاق افتاده باشد ، شرکت بیمه باید معادل پنج درصد از آن خسارت مالی و یا جانی که پرداخت کرده است را از شخص راننده مقصر حادثه دریافت نماید.

 

سومین تخلف رانندگی حادثه ساز چند درصد از خسارت را رانند مقصر حادثه باید پرداخت کند؟

اگر برای باز سوم در حادثه رانندگی به علت تخلف های حادثه ساز و همچنین در طول مدت اعتبار آن بیمه اتفاق افتاده باشد ، شرکت بیمه باد معادل ده درصد از آن خسارت مالی یا جانی که پرداخت نموده است را از شخص راننده مقصر حادثه دریافت نماید.

 

جدول تخلفات رانندگی حادثه ساز 1402 به شرح زیر می باشد :

جدول تخلف های حادثه ساز رانندگی که منجر به روز حادثه شده و شامل عنوانین تخلفات رانندگی به شرح زیر می باشد ، ضمنان نمره منفی نیز لحاظ خواهد گردید. اگر این تخلف ها منجر به بروز حادثه مالی یا جانی شود بیمه گر خسارت وارد شده را پرداخت می کند ، اما درصد از آن خسارت پرداختی را شرکت بیمه ای از شخص مقصر حادثه دریافت خواهد کرد.

حالا که به طور کامل متوجه شدیم که منظور از تخلف و جرایم حادثه ساز چه می باشد ، باید با میزان نمره منفی تخلف های حادثه ساز هم آشنا بشوید . تخلف های رانندگی حادثه ساز در جدول زیر به طور کامل آمده است.

 

عنوان تخلفات حادثه ساز رانندگی نمره منفی خودروهای شخصی نمره منفی خودروهای عمومی سنگین
رعایت نکردن موارد درج‌شده در گواهینامه رانندگی شامل (عینک، سمعک یا تجهیزات خاص) ۳ ۷
استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت ۳ ۵
رعایت نکردن حق تقدم عبور ۴ ۶
گردش به راست یا چپ در محل ممنوع ۵ ۹
رانندگی در حالت مصرف مشروبات الکلی و داروهای روان‌گردان ۱۰ ۲۰
نقص فنی موثر یا نقص در روشنایی وسیله در شب ۳ ۶
عبور از پیاده‌رو ۵ ۷
حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۵ ۷
حرکات مارپیچ در خیابان‌ها و راه‌ها ۳ ۵
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۵ ۱۰
دور زدن در محل ممنوع ۳ ۵
سبقت غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه ۵ ۱۰
تجاوز از سرعت مجاز (بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۱۰ ۱۵
تجاوز از سرعت مجاز (بیش‌تر از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۵ ۱۰
هرگونه حرکات نمایشی مانند حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ و دور زدن درجا ۸ ۱۰

آیا برای مالک خودرو تخلف حادثه پیامک ارسال می شود ؟

بله ، برای مالک خودرویی که تخلف حادثه سازی انجام داده است پیامک ارسال می شود .این امر به دلیل ، افزایش اثر بخشی دوربین های راهنمایی رانندگی جهت ثبت نمودن تخلف و همچنین اجرای دقیق قوانین و نیز برای اشخاصی می باشد که به قوانین احترام نمی گذارند انجام می گردد.

 

استعلام تخلفات رانندگی حادثه ساز از چه طریق انجام می شود ؟

روش های استعلام خلافی خودرو بسیار متعدد می باشد و شما به راحتی می توانید از طریق روش های زیر اقدام به استعلام خلافی نمایید.

 

استعلام خلافی خودرو با USSD چگونه است؟

یکی از کاربردی ترین و آسان ترین روش برای استعلام خلافی مخصوصا برای اشخاصی که به تلفن همراه هوشمند و نیز اینترنت دسترسی ندارند ، روش USSD می باشد. شما به راحتی با شماره گیری کد *110#* و بعد از آن گزینه انتخاب گزینه استعلام می توانید کد هفده رقمی VIN اتومبیل خود را وارد نمایید. برای مشاهده میزان خلافی و همچنین پرداخت آن باید مبلغ 3.500 ریال پرداخت نمایید. این مبلغ به طور معمول از حساب شارژ کاربر کسر می گردد.

 

روش استعلام خلافی خودرو به صورت آنلاین به چه صورت می باشد ؟

روش استعلام خلافی اتومبیل به صورت آنلاین به روش های زیر می باشد :

 

  • آسان ترین روش برای دریافت استعلام خلافی خودرو، استفاده از وب سایت راهور خلافی خودرو است. شما می توانید با وارد نمودن اطلاعات خودرو در سامانه سخا به راحتی برای استعلام خلافی اقدام نمایید.
  • شما می توانید با ورود شدن به سامانه استعلام و پرداخت خلافی خودرو پیشخوان 24 نیز به راحتی می توانید با وارد نمودن شماره پلاک خودرو، برای استعلام خلافی اقدام نمایید .

استعلام خلافی خودرو با پیامک به چه صورت می باشد ؟

اگر شما با روش‌های معرفی شده در بالا موفق به دریافت خلافی خودرو نشده اید ، به راحتی می‌توانید کد VIN اتومبیل خود را به سامانه پیامکی 1101202020 ارسال کنید و مبلغ کل جریمه‌های رانندگی خود را دریافت نمایید .

روش استعلام خلافی با مراجعه شخص به پلیس +10

اگر هیچ کدام از طریق مراحل بالا به نتیجه نرسیدید می توانید به وسیله مراجعه حضوری به دفتر های پلیس +10 درخواست خلافی خودرو خود را بدهید . در این دفتر ها شما می توانید با پرداخت نمودن مبلغی ، ریز تخلف های صورت گرفته را دریافت نمایید.

نقش تخلف های رانندگی حادثه ساز در پرداخت خسارت بیمه شامل چه مواردی می باشد؟

همواره تخلف های رانندگی حادثه ساز از جمله مواردی است که منجر به بروز حوادث می گردد و این اتفاق باعث می شود که خسارت های جانی و مالی زیادی به همراه اورد . این گونه حوادث منجر به دریافت نمره منفی می شود که در پرداخت خسارت بیمه های اتومبیل ، نظیر بیمه شخص ثالث و همچنین بیمه بدنه نقش به سزایی دارد. اگر این حوادث رخ دهد شرکت بیمه ای خسارت را پرداخت می نماید اما بعد از آن درصد مشخصی از مبلغ پرداختی را از شخص مقصر حادثه دریافت می کند . ما همواره پیشنهاد می کنیم برای جبران خسارات مالی و همچنین خسارات جانی حتما پوشش بیمه کامل را خریداری نمایید.

 

سوال های متداول

  • آیا شرکت‌های بیمه ای خسارت های ناشی از حادثه با تخلفات حادثه ساز را پرداخت می نماید ؟ 

بله پرداخت می شود . بر طبق قوانین ، شرکت‌های بیمه ای موظف می باشند که بدون هیچ‌گونه قید و شرطی خسارت وارده را طبق پوشش‌های بیمه‌ خریداری شده پرداخت نمایند.

  • آیا تخلف های رانندگی حادثه ساز مشمول نمره منفی نیز می گردد ؟

بله بر طبق قانون همه تخلف های حادثه ساز در رانندگی مشمول نمره منفی می شوند .

  • آیا در تخلف حادثه ساز پیامک برای مالک خودرو ارسال می‌شود؟

بله. در تخلف های حادثه ساز رانندگی برای مالک خودرو پیامک می شود. و این که اشخاص همواره می‌توانند به روش‌های مختلفی که در این مقاله توضیح دادیم برای استعلام خلافی خودرو اقدام نمایند .

  • چند مورد تخلفات حادثه ساز رانندگی وجود دارد در قوانین وجود دارد ؟

در حال حاضر و بر طبق قوانین هفده مورد تخلفات حادثه ساز در رانندگی تعریف شده است که همگی آن‌ها مشمول نمره منفی می گردند .

  • جریمه تخلفات حادثه ساز رانندگی چقدر می باشد ؟

جریمه های تخلف های حادثه ساز رانندگی بستگی به نوع تخلف و همچنین محل وقوع آن (شهر و روستا و مناطق صنعتی) متفاوت خواهد می باشد.

[EMS_Form_Builder id=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *