همان طور که می دانید در تصادف های رانندگی معمولا باعث آسیب های جسمانی به فرد حادثه دیده شده و موجب استرس زیاد می شود ، اما گاهی این حوادث منجر به از بین رفتن جنین داخل رحم می شود . بر طبق قانون اگر جنین در حادثه ای نظیر تصادف از بین برود برای این جنین دیه در نظر گرفته می شود . حال سوالی پیش می آید که اگر مادر بارداری تصادف کند و جنین نیز از بین برود چه شخصی باید این خسارت را پرداخت کند ؟ و این که دیه جنین چقدر است و چه بیمه ای این مورد را تحت پوشش خود قرار می دهد ، اگر می خواهید جواب تمام این سوالات را داشته باشید در این مقاله از سایت شهر بیمه با ما همراه باشید .

نحوه محاسبه دیه جنین به چه روش است ؟

مهم ترین نکته در تعیین میزان دیه جنین بستگی به این دارد که سن جنین چقدر باشد و به شکل زیر محاسبه می گردد:

  • تشکیل نطفه تا 2 هفتگی جنین ، 2 صدم دیه کامل
  • 4 هفتگی یا 1 ماهگی جنین، 4 صدم دیه کامل
  • 8 هفتگی رشد جنین، 6 صدم دیه کامل
  • قبل از شانزده هفتگی در صورتی که جنین به صورت استخوان درآمده باشد اما هنوز گوشت روییده نشده باشد ، 8 صدم دیه کامل
  • قبل از شانزده هفتگی برای جنینی که گوشت و استخوان‌بندی آن کامل‌ شده ولی روح در آن دمیده نشده است یک دهم دیه کامل پرداخت می گردد.
  • از شانزده تا بیست هفتگی جنین رسیده یا ماچور محسوب می گردد ، باید دیه کامل برای آن پرداخت بشود . (اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر جنسیت جنین مشخص نباشد، سه چهارم دیه کامل تعلق خواهد گرفت . )

دیه جنین در تصادف چقدر می باشد ؟

اگر جنین 3 ماهه و یا بیشتر باشد در تصادف و سوانح رانندگی بدون در نظر گرفتن جنسیت دیه محاسبه و قابل پرداخت است .همان طور که در بالاتر توضیح دادیم ، دیه جنین 3 ماهه که دارای روح می باشد معادل دیه کامل یک انسان می باشد ، به طور مثال در سال 1402 دیه یک انسان در ماه غیر حرام 900 میلیون تومان و در ماه حرام 1 میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد.

کدام بیمه دیه جنین در تصادف های رانندگی را پرداخت می نماید ؟

اگر در حادثه و تصادف رانندگی باعث از بین رفتن جنین بشود بیمه نامه شخص ثالث راننده مقصر حادثه باید دیه جنین را پرداخت نماید. همان طور که می دانید بیمه ثالث یک بیمه می باشد که برای جبران نمودن خسارت های مالی و جانی به اشخاصی غیر از راننده مقصر حادثه پرداخت خواهد شد . ذکر این نکته ضرروی است که جدا از بحث دیه سقط جنین باید دیه و یا ارش آسیب وارد شده مادر نیز پرداخت شود .

شرایط و روش پرداخت دیه جنین در تصادف رانندگی چگونه است ؟

برای دریافت دیه های جنین در حوادث و تصادف های رانندگی برای این که سازمان پزشکی قانونی تایید نماید که سقط جنین به علت تصادف بوده است باید شرایط زیر را مدنظر قرار داد :

  • شدت ضربه یا تروما نسبتا شدید بوده باشد. و همچنین ضربه مستقیم به شکم و لگن وارد شده باشد.
  • علایم هشدار‌دهنده سقط (مانند خونریزی واژینال، کرامپ شکمی و درد ) به فاصله کمی بعد از حادثه و ضربه‌ خوردن بدن مادر ایجاد شده باشد.
  • بعد از بروز علایم تهدید به سقط، جنین در فاصله زمانی اندکی از بین رفته باشد .

روش شکایت از راننده مقصر به چه صورت است ؟

همواره برای این موارد و شکایت از راننده مقصر باید کروکی حادثه را داشته باشید ، به این معنی که اگر کروکی حادثه را هم ندارد قبل از ثبت کردن شکایت باید درخواست کروکی فرضی را بدهید و در نهایت بعد از این که در کلانتری شکایت را ثبت کرده و به پزشکی قانونی معرفی شدید تا بلافاصله علت سقط جنین و همچنین سن بارداری مشخص گردد. بعد از آن نظر پزشکی قانونی و تعیین این نکته که جنین در زمان حادثه چند روزه بوده است پرونده شما توسط دادستانی به همراه کیفر خواست به دادسرا ارجاع می گردد. بعد از آن قاضی با مطالعه دقیق شرح حادثه و جزییات پرونده و نظر پزشکی قانونی رای نهایی را صادر و دیه را اعلام می نماید.

چه مدارکی برای گرفتن دیه سقط جنین در اثر تصادف نیاز است ؟

جهت گرفتن دیه سقط جنین به علت تصادف های رانندگی مدارک مورد نیاز را باید به مراجع قانونی تحویل دهیم :

  • سنوگرافی قبل از تصادف و حادثه و همچنین و تایید زنده بودن جنین قبل از تصادف توسط دکتر
  • تاییده پزشکی که جنین را از رحم خارج کرده است
  • گزارش دادسرا درباره سن بارداری مادر

دیه جنین به چه کسی پرداخت می گردد ؟

بر طبق قانون در تصادف اتومبیل با عابر پیاده دیه جنین باید به وراث او بر طبق قانون ارث تقسیم گردد. به معنی دقیق تر در تصادف ها یک سوم از دیه به مادر و دو سوم آن دیه به پدر تعلق می گیرد. ذکر این نکته ضرروی است که اگر وراث جنین خودشان عامل سقط باشند دیه به آن شخص تعلق نخواهد گرفت. به طور مثال اگر مادر باعث سقط جنین بشود از دیه سهمی نخواهد برد ، یا اگر پدر به عنوان راننده مقصر در حادثه باشد دیه به مادر پرداخت خواهد شد .

نکته های بسیار مهم درباره تصادف در زمان بارداری

اگر در زمان بارداری تصادف کرده اید چه تصادف شما جزیی و یا تصادف بسیار سنگین حتما این موارد را در نظر بگیرید :

  • تفاوتی ندارد که شما سرنشین یا عابر پیاده بوده اید در هر صورت هر چه زودتر باید معاینه بشوید .
  • در زمان بارداری باید در ضربه چه کوچک چه ضربه بزرگ را به شکم خود جدی بگیرید . حتی در صورتی که حال شما مساعد است حتما از پزشک خود بخواهید که وضعیت سلامتی جنین را کنترل نماید.
  • در صورتی که بعد از معاینه شده توسط پزشک گفته شد که به منزل بروید باید همچنان مراقب علامت هایی نظیر ترشح مایع ، خونریزی از واژن و همچنین دردهای شکمی و نیز کاهش حرکات جنین و انقباظ ها باشید.
  • نکته بسیار مهم دیگر این است که برای حفظ ایمنی جنین و خودتان در زمان بارداری و بعد از سوار شدن به اتومبیل همواره کمربند ایمنی خودتان را ببندید.

[EMS_Form_Builder id=1]