حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که برای اشخاصی که در زمینه پزشکی فعال هستند ، چه بیمه ای می شود در نظر گرفت که خطرات را تحت پوشش خود قرار دهد . بیمه مسولیت پزشکان و پیرا پزشکان برای این گونه از موارد در نظر گرفته شده است . همان طور که می دانید احتمال بروز خطای پزشکی بسیار بالا می باشد ، و برای هر پزشکی این احتمال وجود دارد ، زمانی امکان دارد خطا و یا تشخیص اشتباه از روی خستگی باشد و یا این که دارویی به اشتباه تجویز گردد و یا در زمان جراحی اقدامات نامناسبی انجام گیرد بیمه مسولیت پزشکان این گونه موارد را تحت پوشش خود قرار می دهد .

بیمه مسئولیت پیراپزشکان و پزشکان با اهداف امنیت و آرامش برای جامعه پزشکی و درمان کشور جهت انجام کلیه فعالیت های درمانی و پزشکی طراحی و پیاده سازی گردیده است . با داشتن این بیمه نامه اگر پزشکی سهوا اشتباهی انجام دهد مسولیت مالی و خسارات به عهده شرکت بیمه صادر کننده بیمه نامه می باشد . ما در این مقاله از سایت شهر بیمه به صورت کامل بیمه مسولیت پزشکی و پیرا پزشکی را شرح خواهیم داد پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه نامه مسئولیت پزشکان چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

بیمه نامه مسئولیت پزشکان یکی از طرح های بی نظیر بیمه ای می باشد که خطاهای غیر عمد کادر درمانی در زمینه درمان را تحت پوشش خود قرار می دهد ، اگر پزشکی در زمینه اعمال جراحی و یا همچنین تجویز دارو و همچین به اگر از نظر روحی و همچنین جسمی و یا روانی فرد بیمار دچار آسیب بشود ، مسئولیت قضایی ، مالی و صدمات ایجاد شده این قبیل موارد بر عهده پزشک معالج خواهد بود . حتی در صورتی که بیمار قبل از درمان رضایت خود را داده باشد ، همواره در بعضی از موارد باید پزشک پاسخگو باشد . همان طور که می دانید ، بیمه مسولیت پزشکان شرایط پوشش ها و طرح های مختلفی دارد که با توجه به نیاز هر شخص متفاوت می باشد.

بیمه مسئولیت پیراپزشکان چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

در رشته های دانشگاه مرتبط با امور درمانی ، همواره به دو گروه پیرا پزشکی و پزشکی تقسیم می گردد . دانشجویانی که در رشته های پزشکی مانند ، ارتوپدی ، تغذیه و داخلی و همچنین اطفال وارد می شوند باید یک دوره هفت ساله را بگذرانند ، در در رشته های پیراپزشکی و به صورت پیوسته . دانشجویان که در رشته پیراپزشکی باید در طی چهار سال کلیه آموزش ها و مهارت ها و روش های حفظ سلامت افراد را یاد بگیرند . با عنایت به اهمیت شغل این دسته افراد خریداری و اسفتاده از بیمه مسئولیت پیراپزشکان برای این قشر ضرروی می باشد . پوشش ها و شرایط بیمه نامه پیراپزشکان تفاوتی با بیمه مسولیت پزشکان ندارد و خدمات یک سانی را دارا می باشد.

بعضی از رشته های پیراپزشکی به اختصار در اینجا نوشته شده است.

  • هوشبری
  • فوریت‌های پزشکی
  • مامایی
  • علوم آزمایشگاهی
  • رادیوتراپی
  • تیم اتاق عمل
  • بهیاری
  • رادیولوژی

بیمه مسئولیت پزشکان چرا مهم است ؟

ما در ادامه این مقاله به صورت کامل پوشش ها و مزایای بیمه نامه مسئولیت پزشکان را برای شما شرح می دهیم، همان طور که میدانید ، در مشاغلی به مانند پیراپزشکی و یا پزشکی فقط یک اشتباه بسیار ساده به راحتی می تواند جان یک شخص را بگیرد و یا تا آخر عمر صدمات بسیار زیاد و جبران ناپذیزی به بیمار وارد نماید .با استفاده از بیمه مسئولیت پزشکان موارد زیر تحت پوشش قرار می گیرد.

  1. جبران هزینه‌های پزشکی  و آسیب‌های وارد شده به شخص بیمار (شامل موارد جسمی و یا روحی )
  2. جبران خسارت نقص عضو  شخص بیمار
  3. پرداخت دیه فوت بیمار به خانواده بیمار
  4. و پوشش مهم بهره‌مندی از شرایط وجه‌التزام یا وثیقه: در وقتی که از پزشک شکایت می‌شود و پرونده قضایی برای او تشکیل می گردد، اگر در آن حادثه منجر به فوت بیمار شده باشد، پزشک باید تا زمان ارائه حکم در بازداشت بماند. فقط در صورتی پزشک تا روز محاکمه آزاد می گردد که به اندازه مبلغ تعیین شده، وثیقه ارائه نماید. اگر شخصی از بیمه مسولیت پزشکی استفاده کند، این بیمه‌نامه در مراجع حقوقی معتبر می باشد و می‌توان از آن به عنوان وجه‌التزام استفاده نمود . این موضوع بسیار پر اهمیت می باشد و نشان می دهد که شرکت بیمه از پزشک یا پیراپزشک به بهترین روش حمایت می‌کند و همچنین در صورت بروز مشکل، بیمه‌گر در مراجع قضایی پاسخگو خواهد بود .

مهم ترین مزایای بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان چیست ؟

از مهم ترین مزایای بیمه های پزشکان ، احساس آرامش امنیت و حمایت از این قشر می باشد ، وقتی که این احساس درونی و آرامش به واسطه بیمه مسولیت به وجود بیایید ، پزشک و یا پیراپزشک با خیال راحت و آرامش خیال نسبت به انجام تکالیف خود اقدام می نمایند . نکته اساسی این می باشد که پزشک ممکن است در زمان بروز این دسته از اتفاقات نیز به وجه التزام داشته باشد ، اما در زمان ثبت شکایت زمان مورد نیاز برای تهیه وثیقه با مبلغ مناسب به پزشک داده نشود ، در این شرایط ، بیمه مسئولیت به کمک پزشک می آیند و اصلا نیازی نیست که شخص پزشک به بازداشتگاه برود ، زیرا بیمه مسئولیت در حکم وثیقه در این زمان استفاده می گردد.

شرایط و نحوه استفاده بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان

با توجه به تصیمیم سازمان نظام پزشکی کشور ، همه فارغ التحصیلان برای دریافت نموده شماره نظام پزشکی حتما باید این بیمه نامه را تهیه کنند ، و این مورد جز الزمات می باشد . بیمه های مسئولیت پزشکان و پیرا پزشکان به صورت یک ساله صادر می گردد و بعد از این تاریخ امکان تمدید آن وجود دارد.

این بیمه نامه نیز مانند تمامی بیمه نامه ها استثنایاتی نیز دارد که به شرح زیر به شما توضیح خواهیم داد.

  • در صورتی که پزشکی درمان بیماری خارج از تخصص خود را انجام بدهد، بیمه‌گر به هیچ وجه مسئولیت آن را بر عهده نخواهد گرفت.
  • در صورتی که مشخص گردد آسیب های وارد شده به بیمار، ناشی از استفاده مشروبات الکی، مواد مخدر یا داروهای خواب‌آور است، شرکت بیمه هیچ تعهدی در قبال خسارت ایجاد شده نخواهد داشت.
  • آسیب وارد شده بر اثر عملیات بیهوشی خارج از مراکز قانونی،نیز به هیچ وجه تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.
  • بیمه‌گر غرامت خسارت اعمال غیر قانونی را پرداخت نمی‌کند. (عمل‌هایی که در کشور ممنوع اعلام می باشند .)
  • در صورتی که پزشک اقوام درجه یک خود را مداوا نماید و آسیبی به آنها وارد گردد ، شرکت بیمه مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.
  • خساراتی که به دلیل جراحی‌های زیبایی به افراد وارد می گردد ، جزء پوشش‌های بیمه مسئولیت پزشکان قرار نخواهد گرفت.
  • به جز حالتی هایی که از تشعشعات هسته‌ای برای درمان استفاده گردد ، بروز حادثه بر اثر چنین دلایلی، خارج از پوشش شرکت‌های بیمه می باشد.
  • زمانی که خسارت به صورت عمدی از سوی پزشک به بیمار وارد گردد نیز تحت پوشش قرار نخواهد گرفت .
  • خسارات عدم‌النفع توسط شرکت بیمه پرداخت نمی گردد : ممکن است بیماری به دلیل آسیب وارد شده (مثل آسیب روحی یا نقص عضو) دچار حادثه گردد و بیمار نتواند به طور کامل یا برای مدتی به شغل خود باز گردد. اگر درآمد شخصی به دلیل آسیب وارد شده از سمت دکتر از دست برود، بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان غرامت آن را پرداخت نمی‌کند.

موارد فوق که به صورت کامل توضیح داده شد شرایط عمومی بیمه های مسئولیت پزشکان می باشد ، در این بیمه نامه شرایط خصوصی وجود ندارد و برای تمامی بیمه گذاران یک سان می باشد.

روش محاسبه حق بیمه در بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان چگونه است؟

این بیمه نامه ها مانند همه بیمه ها بر اساس فاکتور ها ومعیار های مشخصی حق بیمه در نظر گرفته می شود . که این موارد شامل نکته های زیر می باشد :

  • نکته اول حضور در دوره رزیدنتی یا فارغ‌التحصیل شدن
  • سابقه عدم خسارت متوالی عدم دریافت خسارت در دوره‌های قبلی استفاده از بیمه مسئولیت پزشکان (این تخفیف بسته به شرکت‌های مختلف، بین پنج درصد تا چهل درصد می باشد .)
  • نوع تخصص و همچنین حوزه فعالیت پزشک یا پیراپزشک

نحوه طبقه‌بندی پزشکان در بیمه مسئولیت به چه صورت می باشد :

همان طور که می دانید هر پزشک با توجه به حوزه فعالیت و تخصص خود دارای ریسک ها و خطر های متفاوتی می باشد ، مثلا خطر آسیب رساندن یک جراح متخصص بسیار بیشتر از یک پزشک عمومی برای بیماران می باشد .

در جدول زیر، دسته‌بندی بعضی از رشته‌های پزشکی را با توجه به ریسک آنها برای شرکت‌های بیمه گر مشاهده می نمایید : (گروه اول بیشترین ریسک و گروه چهارم کمترین ریسک را دارا می باشند .)

شماره گروهتخصص‌ها
گروه اولمتخصص بیهوشی – متخصص ارتوپدی– جراح متخصص زنان و زایمان – جراحان عمومی
گروه دومجراح متخصص چشم – متخصص ارولوژی – جراح متخصص مغز و اعصاب – جراح متخصص قلب
گروه سومجراح متخصص فک و صورت –متخصص پوست، حلق و بینی – متخصص اطفال – متخصص دهان و لثه –متخصص گوش – متخصص پزشکی هسته‌ای –
گروه چهارمدندانپزشک – پزشک عمومی – متخصص آنکولوژی – متخصص فیزیوتراپی، فیزیکی و توان بخشی – متخصص طب اورژانس و طب سنتی – – متخصص میکروبیولوژی و داروسازی – متخصص آندوسکوپی – متخصص رادیولوژی –

نحوه طبقه‌بندی پیراپزشکان در بیمه مسئولیت به چه صورت می باشد :

دقیقا به مانند رشته‌های پزشکی، رشته‌های پیراپزشکی هم با توجه به نوع فعالیت، ریسک های متفاوتی دارند. هرچه خطر بروز حادثه برای متخصصین بیشتر باشد، حق بیمه نیز به طبع آنها افزایش پیدا خواهد کرد .

دسته‌بندی برخی از تخصص‌های پیراپزشکی را در جدول زیر ارایه شده است : (گروه 1 بیشترین ریسک و گروه 5 کمترین ریسک را دارا می باشند .)

شماره گروهتخصص‌ها
گروه اولمتخصص مامایی دارای مطب شخصی
گروه دومدندانپزشکان تجربی – متخصص مامایی شاغل در بیمارستان یا درمانگاه
گروه سومسوپروایزر بالینی – کارشناس فیزیوتراپی –کارشناس فوریت‌های پزشکی – کارشناس ارتوپدی، ، اورژانس، شیمی درمانی، CCU و ICU – پرستاران بخش دیالیز – متخصص کاردرمانی – کارشناس هوشبری
گروه چهارمپرستاران به جز موارد مذکور در گروه دوم – پرستار و بهیار فوریت‌های پزشکی – تکنسین مرکز انتقال خون – سوپروایزر آموزشی –کارشناس و بهیار اتاق عمل
گروه پنجممتخصص رادیولوژی، تکنسین داروخانه – سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی –فیزیست – بهورز – کارشناس شنوایی سنجی – کارنان مامایی – کمک بهیاران –، آزمایشگاه، نوارنگاری و CRS

شرایط فسخ بیمه‌نامه پزشکی چیست و از چه طریق انجام می شود ؟

ما در ادامه به شرایط و دلایل فسخ بیمه نامه مسئولیت پزشکان و پیرا پزشکان می پردازیم .

  • در صورت عدم پرداخت به موقع حق بیمه، شرکت‌ بیمه‌گر همواره می‌تواند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ نماید .
  • در صورتی که میزان ریسک افزایش پیدا کند و بیمه‌گزار حاضر به پرداخت حق بیمه بیشتری نباشد، بیمه‌گر می‌تواند قرارداد را فسخ نماید .
  • در صورت توقف فعالیت شرکت بیمه، بیمه‌گزار امکان فسخ قرارداد را خواهد داشت.
  • در صورت عدم تمایل بیمه‌گزار به ادامه قرارداد، امکان فسخ قرارداد وجود دارد و با درخواست بیمه گذار بیمه فسخ می شود .

نکته حایز اهمیت این است که قبل عملی کردن تمام فعالیت‌های ذکر شده ، حتما باید اخطاریه به صورت کتبی به طرف مقابل ارسال گردد . در صورت عدم دریافت پاسخ ظرف مدت بیست روز، خواهان حق فسخ معامله را خواهد داشت .

نکته های بسیار مهم در رابطه بیمه مسئولیت پزشکان

همان طور که می دانید بیمه نامه دارای شرایط گوناگونی است و ما در ادامه نکته های مهم این بیمه را شرح خواهیم داد :

  • بیمه مسئولیت پزشکان فقط و فقط در کشور ایران معتبر می باشد و در صورت بروز اتفاق در خارج کشور، بیمه هیچ گونه مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت .
  • در صورتی که بیمار به دلیل قصور دستیاران زیر نظر پزشک آسیب ببیند، بیمه‌گر خسارت وارده را جبران می نماید .
  • اگر پزشک در دادگاه مقصر شناخته شود، هزینه‌های مربوط به دادرسی بر عهده پزشک است؛ برخی شرکت‌های بیمه این هزینه را پرداخت می شود . البته اگر پزشک متهم به پرداخت مبلغی معادل دیه انسان کامل شود، آن زمان پرداخت این هزینه بر عهده خود بیمه‌گزار است.
  • تمام بیمه‌های مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان در دوره‌های یک ساله ارائه و صادر می گردد .
  • مسئولیت بیماری که در زمان اعتبار بیمه‌نامه توسط دکتر معالجه می‌شود، به مدت چهار سال با شرکت بیمه می باشد .
  • در صورت تمدید بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان بدون دریافت خسارت در طول دوره قبلی، درصدی از حق بیمه به عنوان تخفیف عدم خسارت تعیین شده کسر خواهد شد.
  • سقف تعهدات بیمه مسئولیت پزشکان معادل دیه یک انسان کامل می باشد .

بهترین بیمه مسئولیت پزشکان و پیرازشکان را از شهر بیمه بخریم

ما در کارگزاری و سایت شهر بیمه امکان انتخاب و خرید از تمامی شرکت های بیمه ای را برای شما فعال کردیم شما می توانید با پر کردن فرم زیر و ارسال درخواست به ما ، در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت و اطلاعات کاملی جهت مشاوره و یا خرید این بیمه نامه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

[EMS_Form_Builder id=1]