همان طور که می دانید جهت استفاده از هر گونه وسایل نقلیه در تمام دنیا باید شخص آموزش های کافی را دیده و گواهی نامه آن را دریافت کند. در ایران نیز به همین منوال می باشد .متاسفانه با قوانین محکم و شرایط جامعه نیز افرادی هستند که کماکان بدون گواهینامه رانندگی می کنند که این امر موجب می باشد که شخص دچار دردسر های زیادی شود . اما سوال اساسی این است که آیا بدون گواهینامه نیز می توان خسارت را از بیمه دریافت کرد یا خیر؟

بر طبق قوانین نداشتن گواهی نامه جرم می باشد و با شخص خاطی برخورد می گردد ، حتی ممکن است حبس و زندان در انتظار این فرد باشد .ما در این مقاله از سایت شهر بیمه به صورت کامل این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سوال مهم : اگر گواهی نامه نداشته باشیم خسارت بیمه قابل پرداخت است ؟

بر اساس قوانین بیمه مرکزی کشور و با عنایت به این که بیمه ثالث خودرو محور می باشد و فرد محور نمی باشد در صوری که اتومبیلی بیمه ثالث داشته باشد شرکت های بیمه موظف هستند که آن خسارت را به شخص شاکی پرداخت نمایند . اما مطمینا باید تفاوتی بین شخصی که گواهی نامه دارد و فردی که گواهی نامه ندارد وجود داشته باشد. به همین علت شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت بیمه به زیان دیده ، همه خسارت را به صورت یک جا و نقدی و یا به صورت قسط بندی از شخص راننده مقصر دریافت می نماید. اگر در تصادفی فرد مقصر حادثه خودش دچار خسارت و جرح شود خسارت به این فرد قابل پرداخت نمی باشد .

اگر اعتبار گواهی نامه تمام شده باشد آیا خسارت پرداخت می شود ؟

قانون ذکر شده فقط برای اشخاصی می باشد که تا الان گواهی نامه نداشته اند ، اما برای اشخاصی که در این آزمون گواهی نامه شرکت و موفق شده اند گواهی نامه را دریافت نمایند ، مشمول قانون برگشت خسارت پرداخت شده به شرکت بیمه نمی باشند . اگر در زمان بروز حادثه اعتبار گواهی نامه تمام شده باشد ، می توان خسارت را از شرکت بیمه ای دریافت کرد و به هیچ عنوان نیازی به بازگرداندن مبلغ به شرکت بیمه نیست .اما راننده مقصر حادثه مبلغی تحت عنوان جریمه را پرداخت نماید.

اگر زیان دیده گواهی نامه نداشته باشد شرایط چیست ؟

در صورتی که شخص زیان دیده گواهینامه نداشته باشد این سوال به وجود می آید که در این شرایط پرداخت خسارت به چه صورت است ، اگر زیان دیده گواهی نامه مناسبی رانندگی نداشته باشد خسارت به این شخص پرداخت می گردد ، اما با وی برخورد می گردد و اتومبیل این شخص به پارکینگ منتقل می گردد.

نحوه دریافت خسارت راننده بدون داشتن گواهی نامه

چنانچه نیاز به دریافت خسارت باشد و شخص گواهی نامه نداشته باشد ، باید حتما بیمه ثالث و بدنه داشته باشید ، در صورتی که تصادف با اتومبیل های گران و نامتعارف انجام گیرد به هر دوی این بیمه ها نیاز است . اگر شما گواهی نامه رانندگی ندارید و اتومبیل مقابل شما مقصر حادثه هست ، خسارت شما از شرکت بیمه پرداخت می گردد . اگر شما هم مقصر حادثه باشید و گواهی نامه نداشته باشید ، شرکت بیمه خسارت را پرداخت می کند و بعد از شما دریافت می کند

محدودیت های رانندگان با انواع گواهی نامه شامل چه مواردی می باشد ؟

بر طبق قوانین برای راننده های مختلف به خصوص برای پایه دوم و سوم قوانین و محدودیت های موجود است که توجه شما را به این موارد جلب می کنیم .

  1. جهت استفاده از ماشین های سنگین حتما باید گواهی نامه متناسب استفاده نمود .
  2. رانندگانی که تازه گواهی نامه گرفته اند در سال اول فقط در شهر می توانند رانندگی کنند.
  3. در 90 روز ابتدایی دریافت گواهی نامه حتما باید با شخصی به عنوان همراه رانندگی کنید.

در صورتی که شخصی به قوانین ذکر شده توجه نکند و دچار حادثه رانندگی بشود ، شرکت بیمه خسارت زیان دیده را پرداخت می نماید اما شخص مقصر حادثه باید خسارت را به شرکت بیمه بازگرداند .شهر بیمه به افراد فاقد گواهی نامه پیشنهاد می کند که هر چه سریعتر نسبت به دریافت گواهی نامه اقدام نمایند.

تصادف هایی که منجر فوت می شوند

در تصادف هایی که متاسفانه منجر به فوت می گردد و شخص علاوه بر نداشتن گواهی نامه ، متاسفانه به سن قانونی هم نرسیده است ، این شخص مرتکب قتل غیر عمد می گردد. بعضی از وکلا بر این اعتقاد هستند که نداشتن گواهی نامه منجر به تغییر قتل عمد به غیر عمد و یا بر عکس نمی گردد . برخی معتقدند که داشتن گواهی نامه نمی تواند باعث عمدی شدن فوت و همچنین تصادف شود .

جرم شخص راننده فاقد گواهی نامه چیست و شامل چه مواردی می باشد ؟

با توجه به این که نداشتن گواهی نامه نمی تواند علت کافی برای مقصر شناخته شدن راننده باشد ، اصلی ترین علت تعیین کننده مقصر رابطه ای بین وقوع حادثه و نیز اشتباه های راننده می باشد .در صورتی که شخص فاقد گواهی نامه طبق قوانین در آن حادثه مجرم و مقصر نباشد وی تنها به علت نداشتن گواهی نامه مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

خطر محرومیت از رانندگی برای رانندگان چیست ؟

همه رانندگان بدون گواهی نامه معتبر فقط نباید نگران مسایلی مثل دریافت دیه پس از تصادف ها و یا خسارت رانندگی بدون گواهی نامه باشند ، زیر ممکن است محرومیت از رانندگی نیز برای این اشخاص ثبت گردد.

اگر دادگاه رای به بی احتیاطی شخصی که گواهی نامه رانندگی ندارد بدهی می تواند از یک سال تا پنج سال محرومیت از رانندگی برای این شخص در نظر گرفت.

داشتن انواع بیمه اتومبیل برای افزایش امنیت و اطمینان شخص

علاوه بر داشتن گواهی نامه ، داشتن بیمه نامه نیز خطرات و عواقب را کاهش می دهد ، همواره برای اتومبیل شما خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه توصیه می شود ، با داشتن این دو بیمه نامه ؛ علاوه بر افزایش امنیت ، کلیه خسارت ها زیان دیده و مقصر در حادثه جبران می گردد .

سفارش بهترین و کامل ترین بیمه بدنه و بیمه ثالث

شما در سایت شهر بیمه می توانید با بررسی دقیق و جامع خدمات و محصولات بیمه ای ، بهترین پوشش بیمه ای را برای خود خریداری کنید . جهت سفارش و یا مشاوره رایگان می توانید فرم زیر را پر کنید کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

[EMS_Form_Builder id=1]