معرفی بیمه شخص ثالث ایران

همان طور که می دانید تا پیش از سال 1314 عملا هیچ شرکت بیمه داخلی در کشورمان ایران وجود نداشت و عملا بازار بیمه ای کشورمان در اختیار شرکت های بیمه خارجی بود ، بلافاصله پس از این که شرکت بیمه ایران در تاریخ آبان سال 1314 افتتاح شد و بدین ترتیب به عنوان اول شرکت بیمه ایرانی در کشورمان فعالیت خودش را آغاز نمود . با توجه به سابقه طولانی شرکت بیمه ایران ، تجربیات بسیار زیادی در امر خدمت رسانی در زمینه بیمه و انواع رشته های بیمه ای را دارد به همین علت بیمه گذاران بسیار زیادی اطمینان فوق العاده ای به این شرکت بیمه ای دارند . در حال حاضر در زمینه رشته بیمه شخص ثالث بیشترین سهم بیمه گذاران و همچنین سهم بازار متعلق به شرکت بیمه ایران می باشد ، به عبارت دقیق تر بیشترین تعداد بیمه نامه های شخص ثالث صادر در صنعت بیمه کشور را بیمه ایران و بعد از آن بیمه دانا و بیمه آسیا صادر می کنند.که این موضوع به علت سابقه بسیار مناسب و خوب شرکت بیمه ایران است .همان طور که می دانید بیمه ثالث بیمه اجباری خودرو می باشد و تمامی راننده ها وظیفه دارند که این بیمه نامه را خریداری کنند ، این بیمه نامه انواع خسارت جانی و مالی افراد زیان دیده و همین طور خسارت های جانی وارده به راننده را در صورتی که مقصر باشد جبران می کند ، بر همین اساس در صورت نداشتن این بیمه نامه یعنی بیمه شخص ثالث امکان دارد شخص دچار عواقب و چالش های جبران ناپذیری گردد.


سوال: چرا اغلب افراد بیمه شخص ثالث ایران را انتخاب می‌کنند؟

همان طور که می دانید تمامی رانندگان وسایل نقلیه مسول حادثه و اتفاقات مربوط به آن وسیله هستند و به این صورت اگر در اثر برخورد وسیله نقلیه با اشخاص دیگر و همچنین خودروهای دیگر ، هر گونه خسارت مالی و یا خسارت جانی وارده به آن ها را که راننده مقصر موظف به جبران خسارت های فوق می باشد را از طریق بیمه نامه شخص ثالث می توان جبران کرد .

سوال اصلی این جاست که اگر ما بیمه نامه شخص ثالث نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ همان طور که در بالا تر توضیح دادیم برای تمامی راننده های وسایل نقلیه بیمه نامه شخص ثالث اجباری می باشد و همچنین تردد بدون این نوع از بیمه نامه طبق قانون جرم محسوب می گردد و به طور کلی عواقب نداشتن بیمه نامه شخص ثالث به شرح زیر می باشد:

  • همواره یکی از مشکلات نداشتن بیمه ثالث اتومبیل این می باشد که همیشه در خطر جریمه شدن توسط پلیس هستید و بلافاصله پس از جریمه اتومبیل نیز به پارکینگ منتقل می گردد ، و طبق قوانین راهنمایی رانندگی برای این که راننده بتواند اتومبیلش را از پارکینگ های نیروی انتظامی خارج کند حتما باید بیمه نامه معتبر شخص ثالث خریداری نماید و همچنین جریمه های دیکر و نیز هزینه های پارکینگ را پرداخت نماید.
  • ضمنا علاوه بر جرایم پلیس ، راننده می بایست جرایم دیرکر بیمه نامه شخص ثالث را هم پرداخت نماید ، همان طور که می دانید جرایم دیکر بیمه ثالث همواره به صورت روشمار و نیز بر اساس نوع و مدل خودرو و تعداد سیلندر آن محاسبه می گردد.
  • نکته مهم دیگر از مشکلات نداشتن بیمه نامه ثالث این می باشد که شخص به هیچ وجه نمی تواند خودرو خود را بفروشد زیرا ملزم به خرید بیمه نامه شخص ثالث می باشد ، در صورتی که اتومبیلی بیمه ثالث نداشته باشد حتما باید قبل از نقل و انتقال خودرو بیمه نامه ثالث خریداری نماید.
  • ضمنا راننده ای که بیمه نامه ثالث نداشته باشد نیز تحت پوشش بیمه نامه نیست و در زمان وقوع حوادث و همچنین خسارت های مالی و جانی باید کلیه خسارت های اتفاق افتاده را خودش جبران نماید.

خوب تا اینجا به اهمیت بسیار ویژه بیمه ثالث پی برده ایم اما سوال اساسی این است که ما چرا بیمه شخص ثالث را از شرکت بیمه ایران و یا بیمه دانا خریداری کنیم؟ مطمینا دلایل بسیار زیادی برای انتخاب بیمه نامه شخص ثالث از شرکت بیمه ایران موجود است که ما مهم ترین موارد را به شما توضیح می دهیم.

  • بیشترین سهم از بازار بیمه شخص ثالث در اختیار شرکت بیمه ایران است :
  • یکی از اصلی ترین دلایلی ک اشخاص ترغیب به خرید بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه ایران می باشند این است که بیشترین سهم از بازار بیمه ثالث در کشور در اختیار شرکت بیمه ایران است و این امر دلیلی می شود که افراد با اطمینان خاطر بیشتری از شرکت بیمه ایران بیمه نامه ثالث را خریداری کنند.
  • تعداد گسترده مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه ایران
  • دلیل مهم دیگر این است که تعداد مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه ایران بسیار زیاد می باشد و از لحاظ گستردگی نیز در حالت مطلوبی نسبت به شرکت های دیگر می باشد. شرکت بیمه ایران با داشتن حداقل 182 واحد خسارت نسبت به سایر رقبا فعال تر می باشد.
  • سرویس ارزیابی خسارت سیار در شرکت بیمه ایران : 
  • شرکت بیمه ایران مدتی است که امکان ارزیابی خسارت های بیمه نامه شخص ثالث را به صورت سیاره فراهم آورده است که به این وسیله و بعد از وقوع حادثه ، کارشناس های شرکت بیمه ایران بلافاصله در محل حادثه اعزام می شود و روند ارزیابی و بررسی و پرداخت خسارت با سرعت بیشتری انجام می گردد.
  • و ذکر این نکته ضرروی است که شرکت بیمه ایران امکان ارزیابی و برآورد خسارت بیمه ثالث را به صورت سیار فراهم نموده است یعنی بعد وقوع حادثه کارشناس های شرکت بیمه ایران در محل حادثه حاضر می شوند و روند ارزیابی و همچنین پرداخت خسارت با سرعت بیشتری انجام می شود.
  • سقف پوشش خسارت مالی بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ایران : در سال 1402 حداقل میزان تعهد مالی بیمه شخص ثالث به مبلغ 30 میلیون و حداکثر 600 میلیون تومان می باشد. متاسفانه با افزایش تورم قیمت انواع خودرو و لوازم یدکی آن نیز رشد چندین برابری داشته است ، پس در صورت وقوع حتی یک حادثه کوچک امکان دارد خسارت های سنگینی به وجود بیاید ، مخصوصا اگر این خسارت در برخورد با یک خودرو لوکس و گران قیمت اتفاق بیوفتد . پس با این اوصاف خرید بیمه نامه با پوشش خسارت مالی کامل تر اهمیت بسیار زیادی دارد ، بیمه ایران جز معدود شرکت های بیمه ای است که سقف تعهدات مالی کامل را در اختیار شما قرار می دهد و شما بیمه گذار محترم می توانید با پرداخت حق بیمه اضافی بیمه نامه شخص ثالث خود را کامل نمایید.
  • امکان خرید آنلاین بیمه ثالث شرکت بیمه ایران: در حال حاضر شما می توانید از طریق فرمی که در پایین این مطلب قرارداده شده است به صورت آنلاین سفارش خرید بیمه ثالث را از شهر بیمه داشته باشید.

آدرس و تلفن مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه ایران در سراسر کشور

روش محاسبه بیمه شخص ثالث ایران

همان طور که مستحضر هستید همه سال حق بیمه ها توسط بیمه مرکزی کشور تعیین می گردد و همچنین مبلغ حق بیمه بر اساس نرخ دیه اعلامی قوه قضاییه و نرخ دیه و همچنین تعداد سیلندر خودرو ها مشخص می شود ، اما این مبلغ نرخ نهایی بیمه نامه شخص ثالث نمی باشد و همچنین بر اساس عواملی مانند کاربری خودرو و همچنین تخفیف عدم خسارت بیمه نامه و نیز سقف پوشش های درخواستی بیمه گذار و همچنین جریمه دیرکرد بیمه نامه مشخص و تعیین می گردد.

اهمیت کاربری خودرو در نرخ بیمه ثالث :

نوع و روش استفاده از خودرو بر حق بیمه ثالث تاثیر دارد . برای نمونه خودروهایی مثل تاکسی معمولا بیشتر در معرض و خطرات حادثه های رانندگی قرار دارند و بر همین اساس حق بیمه های شخص ثالث برای این ماشین ها نسبت به ماشین هایی که کاربری آن ها عادی می باشد بیشتر است.

نقش تخفیف عدم خسارت:  تمامی شرکت های بیمه ای از جمله شرکت بیمه ایران برای راننده هایی که دچار حادثه و سوانح رانندگی نشده باشند و از بیمه نامه شخص ثالث خود خسارتی دریافت نکرده باشند ، تخفیف عدم خسارت بیمه درنظر می گیرد. این تخفیف به صورت درصد در بیمه نامه قید می گردد.

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث: 

به طور مشخص سقف تعهدات بیمه نامه همان حداکثر تعهدات خسارت مالی و خسارت جانی می باشد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به چه صورت می باشد؟

همان گونه که در بالاتر توضیح دادیم با توجه به این که بیمه نامه شخص ثالث اجباری می باشد ، اگر بیمه گذار بیمه نامه خود را سر موقع بیمه نکند مطمینا جریمه خواهد شد و بر همین اسای حق بیمه افزایش پیدا خواهد کرد.

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث:

به طور معمول بیمه نامه های شخص ثالث را به صورت یک سال کامل صادر می کنند اما اگر بیمه گذار بخواهد می تواند بیمه نامه خود را به صورت کوتاه مدت خریداری نماید. در شرکت بیمه ایران شما می توانید بیمه شخص ثالث خود را به صورت 2 و یا 4 و یا 6 ماهه نیز خریداری کنید . اما این نکته را به یاد داشته باشید که خرید بیمه نامه شخص ثالث به صورت یک ساله همیشه به صرف تر می باشد ، چون قیمت بیمه نامه شش ماهه معمولا 60 درصد حق بیمه یک ساله محاسبه می شود

شرح کامل پوشش‌های بیمه شخص ثالث ایران

همان طور که می دانید تمامی خسارت های مالی و جانی وارد شده به اشخاص زیان دیده و حادثه دیده در حادثه رانندگی با بیمه شخص ثالث جبران می شود ، همچنین خسارت های جانی ای که برای راننده مقصر حادثه نیز به وجود بیاید نیز تحت پوشش این بیمه نامه می باشد . همواره سقف پوشش خسارت جانی بیمه ثالث بر اساس نرخ اعلامی دیه از سوی قوه قضاییه تعیین می گردد ، پس سقف پوشش جانی در بیمه نامه شخص ثالث قابل تغییر نمی باشد و بیمه گذار فقط می تواند پوشش خسارت مالی بیمه نامه خود را افزایش دهد.

اینجا سوالی پیش می آید که ما چرا باید پوشش خسارت مالی بیمه نامه شخص ثالث خود را افزایش دهیم ، به طور مثال یک راننده با سقف پوشش خسارت مالی 30 میلیون تومان به اتومبیل 207 خسارت وارد می کند و خودرو 207 مبلغ 40 میلیون خسارت وارد می شود ، شرکت بیمه بر اساس همان 30 میلیون تعهد خسارت را پرداخت می کند و راننده مقصر حادثه باید مابقی مبلغ خسارت را از جیب خود پرداخت کند ، پس ما توصیه می کنیم همواره پوشش خسارت مالی خود را بالاتر خریداری نمایید.

تخفیف‌های بیمه شخص ثالث ایران چگونه محاسبه می شود؟

یکی از تخفیف های که شرکت های بیمه گر برای رشته بیمه ثالث اعطا می کنند ، تخفیف های عدم خسارت می باشد ، این نوع از تخفیف ها برای اتومبیل هایی است که در زمان اعتبار بیمه نامه از شرکت بیمه خود خسارتی را دریافت نکرده باشند ،البته مثل گذشته در صورت به وجود آمدن خسارتی کل تخفیف ها از بین نمی رود و از میزان تخفیف ها درصدی کسر می گردد نحوه محاسبه تخفیف ها در بیمه ثالث به شرح زیر می باشد.

سال1234567891011121314
میزان تخفیف (درصد)510152025303540455055606570

بهترین روش دریافت خسارت در بیمه شخص ثالث شرکت ایران

در واقع با توجه به نوع و شرایط و حادثه تصادف ایجاد شده ، روش دریافت خسارت نیز متفاوت می باشد ، بعضی اوقات برای دریافت خسارتمان نیاز به هیچ گونه کروکی نمی باشد ، به طور مثال در حادثه ای که منجر به هیچ خسارت جانی نگردد ، دو طرف حادثه نیز در مورد مقصر اختلاف نظری نداشته باشند و همچنین در سال 1402 خسارت مالی آن حادثه کمتر از 30 میلیون تومان باشد نیازی به کروکی نیست.اما ذکر این نکته ضرروی است که در بعضی از حادثه ها حتما داشتن کروکی برای دریافت کردن خسارت کامل ضروری می باشد ، همواره دو مدل کروکی داریم ، کروکی غیر سازشی و کروکی سازشی . اگر بعد از حادثه ، مدارک هر دو طرف کامل باشد و نیز دو طرف توافق داشته باشند و همچنین خسارت ایجاد شده فقط مالی باشد ، آن زمان به کروکی سازشی نیاز است . اگر در صورت این که مدارک کامل نباشد و همچنین دو طرف در حادثه توافق نداشته باشند و حادثه نیز جانی باشد می بایست از صحنه تصادف کروکی غیر سازی تهیه گردد.

روند دریافت خسارت های مالی بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ایران

همواره برای دریافت خسارت های مالی نیاز است که زیان دیده به واحد خسارت بیمه شخص ثالث مراجعه کند و نیز فرم اعلام خسارت را به طور کامل پر نماید. بعد از آن شرکت بیمه معمولا مدارک لازم را تحویل گرفته و همچنین اعتبار بیمه راننده مقصر حادثه را بررسی می نماید ، بعد از آن برگه اعلام خسارت مالی ثالث به مراجعه کننده تحویل می گردد که بلافاصله از قسمت های آسیب دیده اتومبیل عکس برداری می شود ، پس از آن میزان خسارت وارده بررسی و توسط کارشناس محاسبه می شود و در آخر زیان دیده با اعلام شماره شبا منتظر دریافت خسارت خود می ماند.در زمان دریافت نمودن خسارت مالی نکات زیر را حتما مد نظر قرار دهید:

همواره برای دریافت خسارت به وجود آمده و بدون کروکی ، لازم است که راننده مقصر و زیان دیده هر دو در شعبه پرداخت خسارت حاضر بشوند.

و این که برای دریافت خسارات مالی با کروکی سازشی زیان دیده باید با همراه داشتن مدارک و اتومبیل خود به شرکت بیمه مراجعه و پرونده خود را تشکیل بدهد.

اگر اتومبیل شما دارای لوازم و همچنین قطعه های تعویضی می باشد ، حتما باید قطعات داغی خود را به واحد خسارت شرکت بیمه تحویل دهد.

روش دریافت خسارت جانی بیمه ثالث در شرکت بیمه ایران

همان طور که می دانید در صورتی که خسارت اتفاق افتاده جانی باشد باید راننده مقصر حادثه و همچنین شخص مصدوم و یا این که وراث متوفی به واحد خسارت بیمه نامه شخص ثالث مراجعه کنند و فرم اعلام خسارت را به طور کامل پر نمایند ، بعد از این که اعتبار بیمه نامه مقصر تایید گردید ، واحد خسارت نامه ای به دادگاه جهت ارسال مدارک مورد نیاز درخواست می نماید، در مرحله بعد کارشناس واحد خسارت مدارک را بررسی می کند ، و بعد از آن مدارک پزشک قانونی را بررسی و میزان خسارت را برآورد می کند ، و اگر حادثه منجر به فوت گردیده باشد مبلغ خسارت نیز بر اساس نرخ دیه تعیین و پرداخت می گردد.

مدارک لازم و مهم برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث در شرکت بیمه ایران

همواره برای دریافت نمودن خسارت باید مدارک زیر را همراه داشته باشید.

  • ارایه کروکی افسر کاردان در صورت وجود
  • برگه‌های بازجویی طرفین حادثه در خصوص کروکی غیرسازشی
  • ارایه گزارش‌های تکمیلی مانند گزارش نیروی انتظامی و گزارش کارشناس رسمی دادگستری در مورد کروکی غیرسازشی
  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث طرفین حادثه
  • اصل و کپی کارت ملی راننده مقصر و زیان‌دیده
  • اصل و کپی گواهی‌نامه رانندگی طرفین حادثه
  • اصل و کپی کارت خودرو راننده مقصر و زیان‌دیده
  • سند مالکیت وسیله نقلیه زیان‌دیده

مدارک لازم برای دریافت خسارت جانی بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ایران

  • کروکی تصادف
  • آراء دادگاه
  • برگه‌های بازجویی طرفین حادثه
  • گواهی پزشکی قانونی در مورد نوع آسیب
  • برگ معاینه جسد و یا جواز دفن در صورت فوت
  • اصل و کپی بیمه‌نامه راننده مقصر حادثه
  • اصل و کپی گواهی‌نامه راننده مقصر حادثه
  • اصل و کپی سند مالکیت یا کارت خودرو راننده مقصر حادثه
  • اصل و کپی کارت ملی راننده مقصر حادثه
  • کپی کارت ملی و شناسنامه زیاندیدگان
  • ارایه سایر گزارش‌های تکمیلی از قبیل: گزارش نیروی انتظامی، گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری

از چه طریق بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ایران را آنلاین بخرم؟

با توجه به شرایط و اهمیت بیمه نامه ثالث هیچ وقت تمدید بیمه خود را به تعویق نیندازید و همیشه در اسرع وقت بیمه نامه خود را تمدید نمایید . بهترین زمان برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث حداقل یک هفته قبل از سررسید تاریخ اتمام بیمه نامه شماست ، شما از طریق فرم زیر می توانید نسبت به ثبت سفارش بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه ایران و یا هر شرکت دیگر بیمه ای اقدام فرمایید. کارشناسان شهر بیمه در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت و راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

[EMS_Form_Builder id=3]

ویدیو سرود بیمه ایران