فکر این که در زمانه حال حاضر بدون اتومبیل فعالیت و زندگی خود را انجام دهیم بسیار سخت است ، ماشین دیگر وسیله رفت آمد نیست ، این روز ها اتومبیل هم سرمایه شخص هست و هم اینکه ممکن است برای اغلب افراد وسیله کسب و کار و امرار معاش خود و خانواده اش است. از طرف دیگر نیز هزینه های تعمیر اتومبیل و نگهداری هر روز بیشتر و گران تر می شود ، گاهی پیش برای خرید یک قطعه یدکی باید به اندازه مبلغ یک اتومبیل در زمان خرید آن قطعه هزینه بکنیم! با چنین شرایط سختی برای عبور از این مشکلات و دغدغه های مالی شما می توانید با خرید بیمه ماشین با پوشش کامل و کافی نگرانی خود را مرتفع کنید ، اما حالا این سوال پیش می آید که بهترین بیمه نامه ماشین باید چه شرایط و ویژگی هایی داشته باشد ، چقدر باید حق بیمه پرداخت نماییم که بتوانیم بهترین بیمه ماشین را خریداری کنیم؟ آیا روشی وجود دارد که بتوانیم بیمه اتومبیل با قیمت مناسب و خوب و منصفانه خریداری نماییم. اگر می خواهید بدانید چگونه می توانید بیمه ارزان با پوشش کامل و بهترین شرایط را از بهترین شرکت های بیمه ای کشور خریداری نمایید با ما در ادامه این مقاله شهر بیمه همراه باشید.

بیمه ماشین چیست و چند گروه هست؟

در حالت کلی بیمه ماشین‌ درواقع دو نوع بیمه را شامل می‌شود:

  • بیمه شخص ثالث
  • بیمه بدنه

بیمه شخص ثالث برای تمامی ماشین‌ها در هر نوع و مدلی اجباری می باشد ، اما بیمه بدنه یک بیمه اختیاری می باشد.

انواع پوشش بیمه ماشین کدامند؟

همان طور که می دانید هرکدام از بیمه‌های ثالث و بدنه پوشش‌ها و شرایط متفاوتی دارند. به طور مثال پوشش های بیمه شخص ثالث به شرح زیر می باشد:

  • پوشش جانی وارد‌شده به فرد زیان‌دیده شامل نقص عضو بستری شدن در بیمارستان و یا غرامت فوت
  • پوشش مالی وارد‌شده به فرد زیان‌دیده
  • پوشش جانی راننده مقصر (بیمه‌شده)

بیمه بدنه ماشین نیز برای جبران خسارت‌های مالی وارد‌شده به ماشین خود بیمه‌شده (چه مقصر تصادف و حادثه باشد یا نباشد ) استفاده می گردد.

چگونه بهترین و ارزان ترین بیمه شخص ثالث را بخریم؟

ذکر این نکته ضرروی است که بیمه‌نامه در واقع یک‌نوع قرارداد است و مهم است که همه شرایط آن از سقف تعهدات گرفته تا مدت و زمان اعتبار به طور واضح در آن نوشته شده باشد. برای همین اگر نکاتی را زمان سفارش بیمه ثالث رعایت نماییم در مواقع ضروری که نیاز به دریافت خسارت داریم کارمان بدون مشکل و سریع انجام خواهد شد

انتخاب سطح پوشش مناسب برای بیمه ماشین :

همان طور که در سایر مقالات شهر بیمه به شما توضیح داده ایم سقف تعهد های بیمه شخص ثالث ، در پوشش های جانی برای تمام شرکت های بیمه ای یک سان می باشد ، به طور دقیق به این صورت است که سقف تعهد های جانی (دیه) هر ساله از سوی قوه قضاییه اعلام نرخ می شود .

نکته بسیار مهم در انتخاب بهترین بیمه نامه ثالث این می باشد که پوشش خسارت مالی با سقف تعهد کافی و بالا برای بیمه نامه شخص ثالث خود را بخریم .به طول معمول پوشش خسارت مالی بیمه نامه ثالث یک حداقل و یک حداکثر تعهد هایی دارد که این تعهدات بر اساس مبلغ دیه تعیین می گردد.

  • حداقل تعهدات پوشش مالی بیمه ثالث به طور مشخص 2/5 درصد مبلغ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام می باشد. به طور مثال حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در سال 1402 مبلغ 30 میلیون تومان می باشد . برای دریافت خسارت تا سقف این مبلغ نیازی به کروکی هم نیست. (البته در صورتی که مقصر حادثه مشخص باشد و خسارات جرحی و یا مربوط )
  • حداکثر تعهدات پوشش مالی بیمه ثالث هم 50 درصد مبلغ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام است. بنابراین سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در سال 1402 مبلغ 600 میلیون تومان است.

صدور سریع و به موقع بیمه نامه

با توجه به مشغله های روزانه و کارهای زیاد روزمره ، این نکته مهم می باشد که برای خرید بیمه نامه ثالث و بیمه بدنه ارزان نباید زمان و وقت زیادی بگذاریم . در واقع بهترین بیمه شخص ثالث ، بیمه نامه ای می باشد که علاوه بر این که شرایط و پوشش های مناسب و کامل داشته باشد ، شرایط خرید و تمدید آن نیز سریع و بدون دردسر باشد ، شما در شهر بیمه میتوانید بیمه نامه خود را با شرایط بسیار عالی خریداری کنید ، ما این امکان را داریم که بیمه ثالث و بیمه بدنه شما را با تخفیف ویژه و حداکثر طی 12 قسط بدون سود و بدون پیش پرداخت صادر کنیم.

تنوع در مدت و زمان اعتبار بیمه‌نامه (سالانه و ماهانه)

بیمه نامه شخص ثالث یکی از پرفروش ترین و پرکاربردترین بیمه ها در ایران می باشد ، و شرح این نکته ضرروی است که این بیمه نامه اجباری می باشد ، به این معنی که از اتومبیل ما بیمه شخص ثالث نداشته باشد و ما در خیابان ها تردد نماییم ، پلیس اعمال قانون کرده و ما را جریمه می نماید و ضمنا ممکن است که ماشین را نیز توقیف نماید.حق بیمه شخص ثالث بر اساس نرخ دیه ، مدل و نوع ماشین و … بستگی دارد و تقریبا بیمه نامه گرانی می باشد ، به این صورت که همه ساله حدود 25 درصد افزایش نرخ حق بیمه نسبت به سال های گذشته خواهیم داشت.بیمه نامه های ثالث به صورت یک ساله ، کوتاه مدت به طور مثال نه ماهه ، شش ماهه ، سه ماهه و دو ماهه نیز صادر می گردد.

دریافت خسارت آسان و بدون دردسر

ما بیمه نامه ثالث را تهیه می کنیم که اگر تصادف و حادثه ای ایجاد شد دیگر نیازی به این نباشد که ما نگران پرداخت خسارت به فرد زیان دیده باشیم . اما بسیار مهم آسان که مراحل دریافت خسارت در اولین فرصت و تا حد ممکن آسان راحت و سریع باشد. و اصلا دوست نداریم که بعد از ترس و استرس از تصادف دیگر نگرانی از حادثه برای دریافت خسارت هم در شرکت های بیمه پاس کاری بشویم.

بهترین بیمه شخص ثالث با قیمت مناسب و ارزان را از چه شرکتی بخریم؟

همان طور که می دانید تمام شرکت‌های بیمه ای امکان افزایش سقف تعهدات مالی بیمه ثالث را به مشتری‌های خود را می‌دهند اما همه شرکت‌های بیمه سقف تعهدات مالی بیمه ثالث را ارائه نمی دهند . به طور مثال شرکت های بیمه‌ه ای کوثر، البرز، ایران سقف تعهدات تا مبلغ مشخصی را ارائه می دهند . اجباری هم نیست که شما حتما سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را خریداری کنید. می‌توانید میزان تعهدات بیمه شخص ثالث ماشین‌تان را از مبلغ 40 میلیون تا600 میلیون تومان در سال 1402 افزایش دهید. پس اگر مقدار و میزان پوشش مالی برای شما مهم هست که قطعا با قیمت ماشین ها و هزینه های سنگین حتما برای شما مهم می باشد حتما در انتخاب شرکت به این موضوع دقت نمایید.

در ضمن این نکته مهم می باشد که شرکت بیمه ای شما در رتبه بندی بهترین شرکت های بیمه حتما نمره خوبی دو فاکتور زیر داشته باشد:

رضایت مالی مشتری از شرکت بیمه ای

همواره شرکت بیمه‌ای را برای سفارش بیمه ماشین خود انتخاب نمایید که علاوه بر پوشش‌های مالی و کافی بتواند خسارات شما را در اولین فرصت و با بالاترین سقف تعهد های بیمه پرداخت نماید. به خصوص اگر یک بیمه ثالث با سقف تعهدات بالاتر و بیشتر می‌خواهید شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که هم سقف تعهدات مالی برای بیمه ثالث داشته باشد و هم توانگری مالی بسیار خوبی برای پرداخت سریع و به موقع خسارت مبالغ بالایی که انتخاب کرده‌اید داشته باشد.

رسیدگی سریع و عالی به شکایات شما

گاهی اوقات و بعد تصادف و زمان حساب و دریافت خسارات ممکن است اختلاف نظر بین بیمه گذار و شرکت های بیمه ای وجود داشته باشد ، این نکته مهم است که شرکت بیمه ای در بهترین و سریع ترین زمان ممکن و با دقت بالا تمام سوالا بیمه شده را پاسخگو باشد .

بیمه بدنه چیست و چه شرایطی دارد؟

بیمه بدنه کلیه خسارت‌های که بعد از تصادف با ماشین دیگری یا اجسام ثابت و یا این که حادثه‌هایی مانند واژگونی یا سقوط درخت روی بدنه ماشین‌ و سرقت را پرداخت می‌کند. فرقی هم ندارد که مقصر این حادثه ما باشیم یا به طور مثال ماشین ما که در حالت پارک به‌دلیل برخورد یک ماشین دیگر آسیب دیده باشد.

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

به‌طور کلی و جامع بیمه بدنه به دو دسته پوشش اصلی و اضافی تقسیم می شود . پوشش های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می باشد:

  • حادثه یا تصاد کلی یا جزئی
  • واژگون شدن خودرو
  • آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار
  • برخورد یک جسم متحرک یا ثابت
  • سقوط
  • سرقت کلی

مهمترین و کاربردی‌ترین پوشش‌های اضافی بیمه بدنه به شرح زیر می باشد:

  • پوشش میخ‌کشی و خط‌وخش (هزینه پوشش میخ‌کشی و خط‌‌وخش در بیمه معمولا 5 درصد نرخ حق‌بیمه اصلی است)
  • پوشش نوسان قیمت و محاسبه ارزش روز خودرو یا قیمت ماشین در زمان پرداخت خسارت (سقف این پوشش برای شرکت‌های مختلف بیمه نیز متفاوت است و از حداقل 20 درصد شروع می گردد و تا حداکثر 100 درصد مازاد بر سرمایه بیمه‌شده می باشد)
  • پوشش سرقت کلی یا سرقت قطعات و لوازم ماشین که تا 80% و در برخی شرکت‌ها نیز 90% ارزش خودروی بیمه‌شده را پرداخت می نماید.
  • پوشش حذف فرانشیز که به بیمه‌شده این امکان را می‌دهد با پرداخت 5 تا 7 درصد حق بیمه بیشتر ، و درصورت بروز تصادف یا حادثه ای بیمه گذار بتواند کل مبلغ خسارت را بر اساس شرایط بیمه نامه بدنه خود دریافت کند.
  • پوشش بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله

نحوه انتخاب بهترین بیمه بدنه

در زمان انتخاب بهترین بیمه بدنه حتما به میزان فرانشیز شرکت بیمه ای توجه ویژه داشته باشید.  بیمه بدنه به طور معمول همه مبلغ خسارت را پرداخت نمی‌کند و هر کدام از پوشش‌های بیمه‌ بدنه درصد فرانشیز خاص خود و مختلف خود را دارد. مبلغ خسارت پرداختی هم با توجه به این درصد ها محاسبه و پرداخت می‌ گردد. به طور مثال فرانشیز سرقت 20% و فرانشیز آتش‌سوزی 10% محاسبه می شود . جدول درصد فرانشیز پوشش های بیمه بدنه به شرح زیر می باشد.

نوع فرانشیزدرصد
خسارت سرقت کلی و جزیی20٪
واژگونی خودرو10٪
بلایای طبیعی90٪ مبلغ خسارت
شکسته‌شدن شیشه90٪ ارزش شیشه
نوسانات قیمت خودرو50٪ ارزش خودرو
میخ‌کشی و خط‌وخش90٪ مبلغ خسارت
خسارت کلی به‌دلیل تصادف و تصادم و آتش‌سوزی10٪

به این معنی که در بیمه بدنه برای پوشش سرقت کلی 80% و برای پوشش آتش‌سوزی 90% ارزش خودروی بیمه‌شده را پرداخت می نماید. البته شما همواره می‌توانید مقداری حق بیمه بیشتری را پرداخت نمایید و پوشش کسر فرانشیز را نیز بخرید.

چگونه بیمه بدنه ارزان و مناسب بخریم ؟

به طور معمول قیمت حق بیمه بدنه براساس ارزش روز ماشین و نیز تعداد و نوع پوشش‌های انتخابی و خریداری شده در بیمه‌نامه محاسبه می گردد. شما هر چه پوشش‌های بیمه‌نامه ای بیشتری را انتخاب کرده باشید ، حق بیمه بدنه هم بیشتر می گردد. اگر بیمه بدنه ارزان و مناسب می‌خواهیم باید نکات زیر را رعایت و توجه کنیم :

  • پوشش های اضافی که فکر می‌کنیم برای ما و ماشین‌مان کاربردی نداشته پس از مشورت با مشاور بیمه ای حذف کنیم.
  • همواره قوانین راهنمایی‌ورانندگی را رعایت کنیم و با دقت رانندگی کنیم که تخفیف های عدم خسارت ما هر سال بیشتر بشود. مثلا اگر ما در طول مدت یک‌ساله اعتبار بیمه بدنه هیچ گونه تصادفی نداشته باشیم در زمان تمدید تخفیف برایمان محاسبه می گردد. (برای یکسال عدم پرداخت: ۲۵% تخفیف، برای دو سال عدم پرداخت: ۳۵% تخفیف، برای سه سال عدم پرداخت: ۴۵% تخفیف و برای چهار سال عدم پرداخت یا بیشتر: ۶۰% تخفیف)
  • اگر از اتومبیل مان استفاده زیادی نمی کنیم و بیشتر زمان ها در پارکینگ پارک می باشد ، می‌توانیم بیمه بدنه را به صورت کیلومتری خریداری نماییم. (به‌طور کلی بیمه گذار می‌تواند در سه مسافت 5، 8 و 12 بیمه کیلومتری را تهیه نماید. مدت اعتبار بیمه بدنه کیلومتری بر اساس میزان تردد محاسبه می‌شود و می‌تواند برای مدت ۳۶۵ روز و یا کمتر باشد.)

نکته های مهم قبل از خرید بیمه بدنه و سرقت اتومبیل

علاوه بر مواردی که در بالاتر گفتیم در زمان خرید بیمه نامه این نکته ها را هم در نظر بگیرید.

  • قبل از خرید و صدور بیمه نامه بدنه باید بازدید بیمه بدنه برای ماشین شما انجام گردد.
  • بیمه نامه بدنه فقط برای اتومبیل هایی که کمتر از 15 سال از ساخت آن‌های گذشته باشد صادر می گردد ( در شرایط خاص با مجوز می تواند خودروها با سال ساخت بیش از 15 سال را نیز بیمه کرد)
  • حق بیمه بدنه اتومبیل با بیش از 20 سال ساخت به طور معمول 5 درصد گران‌تر می باشد . پرداخت خسارت این ماشین‌ها هم فرانشیز 25 درصدی دارا می باشد.
  • همان طور که می دانید در بیمه بدنه خسارت‌هایی بالای 70 درصد خسارت کلی و خسارت‌های با درصد پایین‌تر هم جزیی گفته می شود . ضمنا برای خسارت بار اول 10 درصد، برای خسارت بار دوم 20 درصد و برای خسارت بار سوم 30 درصد فرانشیز از مبلغ نهایی خسارت کسر و مابقی پرداخت می شود.

خرید بهترین و ارزان ترین بیمه ماشین از شهربیمه

برای خرید و سفارش بیمه شخص ثالث و بیمه نامه بدنه با قیمت مناسب و ارزان و پوشش‌های کافی و کامل می توانید فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان شهر بیمه در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت و با توجه به شرایط شما بهترین و کامل ترین شرایط و حق بیمه مناسب را پیشنهاد خواهند کرد .

[EMS_Form_Builder id=3]

بیمه ثالث و بدنه ( تفاوت بیمه ثالث و بدنه خودرو )