همان طور که می دانید دندان پزشکی همواره به عنوان یکی از سنگین ترین هزینه های درمانی برای خانواده ها می باشد و به طور معمول بیمه های عادی و معمولی این موارد را تحت پوشش خود قرار نمی دهند.بر همین اساس اکثر افراد به علت هزینه های بسیار بالا آن ارتودنسی را انجام نمی دهند . اما همان طور که اطلاع دارید ناهنجاری های دندان و دهان ممکن است از حوزه ارتودنسی برای زیبایی بیرون آمده باشد و به نوعی درمانی باشد . ما در این مقاله از سایت شهر بیمه به طور کامل هزینه های ارتودنسی در بیمه های تکمیل درمان را توضیح خواهیم داد.

آیا بیمه های تکمیل درمان ارتودنسی را تحت پوشش خود قرار می دهند؟

به طور قطعی به شما پاسخ می دهیم که علاوه بر بیمه های معمولی و عادی نظیر بیمه تامین اجتماعی ، هزینه های ارتودنسی در بیمه های تکمیلی انفرادی نیز ارایه نمی شود.

اما امکان دارد که سوال کنید که کدام یک از شرکت های بیمه ای ، هزینه ارتودنسی را تحت پوشش خود قرار می دهد ؟ بر اساس قانون بیمه مرکزی ، بیمه های تکمیل درمان ، ارتودنسی و زیبایی های دندان را در پوشش بیمه های درمانی انفرادی در بیشتر شرکت های بیمه گر قرار نمی دهد.

کدام یک از بیمه های کشور تکمیلی هزینه ارتودنسی را پرداخت می کند ؟

فقط تعداد کمی از شرکت های بیمه ای قسمت کمی از هزینه های ارتودنسی را در بیمه های تکمیل درمانی تحت پوشش خود قرار می دهد که آن هم نیاز به ارایه نمودن مدارک و همچنین اثبات هزینه ها پرداخت شما بابت ارتودنسی می باشد.

این مدارک باید مشخص کند که ناهنجاری های یاد شده دندانی بسیار زیاد بوده و باعث بروز مشکلاتی برای برای فک و دندان های بیمار می شود .در نظر داشته باشید که این موارد باید توسط متخصص ارتودنسی تایید شود و این ناهنجاری ها جز موارد نادر می باشد. به طور کلی بیمه های تکمیل درمان گروهی هزینه های ارتودنسی برای دندان را فقط برای اشخاص زیر چهارده سال تحت پوشش خود قرار می دهند .در بیمه تکمیل درمان گروهی بر اساس نیاز هر شرکت و سازمان و با توجه به توافق طرفین منعقد می گردد.

چرا همواره ارتودنسی جزو هزینه پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد؟

همان طور که می دانید بیمه تامین اجتماعی به‌عنوان بیمه پایه محسوب می گردد ، اما سوال اساسی اینجاست که آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را تحت پوشش خود قرار می دهد ؟ سازمان تامین اجتماعی و همچنین بیمه تکمیلی، به علل زیر بیمه اردتونسی را تحت پوشش خود قرار نمی دهند :

هزینۀ های بالای ارتودنسی

هزینه ها در ارتودنسی دندان به شدت بالا می باشد و این موضوع اصلی ترین دلیل مقرون‌به‌صرفه‌ نبودن پوشش هزینه‌ها توسط سازمان بیمه تامین اجتماعی و شرکت‌های بیمه‌گر دیگر می باشد.

دسته‌بندی در حوزه جراحی زیبایی اردتونسی

همان طور که می دانید ارتودنسی به عنوان عمل زیبایی شناخته می شود و چون اشخاص بعد از جراحی اردتونسی در حالت ظاهری بسیار بهتری قرار می گیرند ، بی تاثیر نمی باشد.

کدام شرکت بیمه هزینه های دندانپزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

اکثر بیمه های تکمیل درمان قسمتی از هزینه های دندان پزشکی را تحت پوشش قرار می دهند . مقدار پرداخت هزینه ها نیز بسته به سقف تعهد ها ، نوع قرارداد و پوشش ها و حق بیمه پرداختی آن توسط بیمه گذار انجام می گیرد.

ارتودنسی با بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود ؟

به نوعی اصلی ترین بیمه پایه ، بیمه تامین اجتماعی می باشد . با توجه به این که هزینه های درمانی ارتودنسی با بیمه تامین اجتماعی پرداخت نمی گردد ، اما تعدادی از مرکز های طرف قرار داد با سازمان تامین اجتماعی ، برخی از خدمات دندان پزشکی را به صورت رایگان به بیمه شده های این سازمان ارایه می دهد . این خدمات ارایه شده بسیار محدود می باشد و مثل مواردی نظیر ، کشیدن دندان ، پر کردن و نیز جرم گیری دندان ها می باشد.

ارتودنسی توسط بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه دانا

شرکت بیمه دانا ، در بیمه های تکمیل درمان ، خدمات دندان پزشکی و هزینه های مشکل های دهان و دندان را بر اساس قرارداد پرداخت می کند . این خدمات شامل موارد بیمه تامین اجتماعی می باشد و متاسفانه ارتودنسی نیز تحت پوشش نمی باشد . خدمات بیمه تکمیل درمان دانا در امر دندان پزشکی شامل موارد زیر می باشد:

  • خدمات ویزیت (معاینه و تشخیص، تجویز دارو، درخواست آزمایش و رادیولوژی)
  • رادیوگرافی دندان‌ ها
  • جراحی دندان نهفته در نسج نرم و سخت
  • ترمیم دندان‌ها
  • روکش‌ دندان‌ها
  • جرم‌گیری شیار بالا و پایین لثه
  • بروساژ هر فک (نوعی جرم‌گیری)
  • کشیدن دندان خلفی، عقل و قدامی
  • عصب‌کشی دندان‌ها
  • سایر هزینه‌ها بجر هزینه‌های مربوط به زیبایی دندان

ارتودنسی با بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه کوثر

بیمه های تکمیل درمان شرکت بیمه کوثر نیز مانند شرکت های دیگر بیمه گر ، ایمپلنت و ارتودنسی را در زمره پوشش های بیمه ای خود تحت پوشش قرار نمی دهد ، پس این هزینه ها به بیمه شده ها پرداخت نمی شود . در پوشش های بیمه درمان و در قسمت خدمات دندان پزشکی و همچین جراحی لثه در بیمه کوثر فقط 15 درصد تعهدات سالانه بیمه را می توان خدمات دندان پزشکی جبران نمود.

پوشش‌های بیمه تکمیلی کوثر و استثنائاتدانلود

ارتودنسی با بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه ایران

شرکت بیمه ایران نیز به مانند همه شرکت های بیمه ای که معرفی کردیم هزینه های ارتودنسی و نیز ایمپلنت را تحت پوشش خود قرار نمی دهد . پس فقط هزینه های دندان پزشکی پایه که در بالا توضیح دادیم را تحت پوشش خود قرار می دهد . بیمه ایران جراحی لثه را در بیمه تکمیل درمان جز استثنائات خود قرار داده است .

تعهد درمان ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

در بیمه های نیروهای مسلح همانند بیمه تامین اجتماعی فقط بعضی از خدمت های دندان پزشکی را تحت پوشش خود قرار می دهد و معملولا تعرفه بسیار پایینی دارند.

********************************************************************

ارتودنسی با بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه البرز

همان طور که می دانید پرداخت هزینه‌های خدمات دندانپزشکی فقط در بیمه نامه تکمیلی گروهی البرز پوشش داده می‌شوند. و برای دریافت خدمات بیمه تکمیل درمان گروهی باید حداقل پنجاه نفر از کارمند های شرکت به اضافه افراد تحت تکفل اقدام نمایند. ذکر این نکته ضرروی است که پوشش‌ ها و سقف تعهدات بیمه درمان تکمیلی گروهی البرز بر اساس شرایط و قرارداد شرکت‌‌ها مشخص می گردد..

از جمله پوشش‌ها و تعهدات بیمه درمان گروهی بیمه البرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کشیدن دندان‌ها
  • پُر کردن دندان‌ها
  • بریج
  • ارتودنسی
  • ایپملنت
  • هزینه‌های دندان مصنوعی

همان‌طور که مشخص است ، ایمپلنت و ارتودنسی جزو پوشش‌های بیمه تکمیلی البرز می باشند .

استثنائات بیمه تکمیلی البرز در خدمات دندانپزشکی شامل چه مواردی می باشد ؟

  • جراحی لثه در بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه البرز با پرداخت حق‌بیمه اضافی تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
  • جراحی فک فقط در صورتی که به‌دلیل وجود تومور یا وقوع حادثه ای باشد، تحت پوشش بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه البرز قرار می‌گیرد.

ارتودنسی با بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه پارسیان

بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه پارسیان هم پوشش‌هایی برای جبران هزینه‌های مربوط به خدمات دندانپزشکی ارایه می دهد که به شرح زیر می باشد.

  • کشیدن دندان‌ها
  • پُر کردن دندان‌ها
  • جرم‌گیری دندان‌ها
  • ترمیم‌ دندا‌ن‌ها
  • درمان ریشه
  • روکش‌ دندان‌ها
  • بروساژ دندان‌ها

از استثناهای بیمه تکمیل درمان پارسیان، عمل جراحی زیبایی می باشد. با توجه به اینکه ارتودنسی در گروه عمل‌های جراحی زیبایی قرار گرفته است ، شرکت بیمه پارسیان این خدمت را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد.

هزینه‌های دندانپزشکی در شرکت های بیمه ای شامل چه مواردی است؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، خدمات درمانی و بیمه‌های تکمیلی تنها بخشی از هزینه‌های دندانپزشکی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، اما در این شرکت ها پوششی برای ارتودنسی در نظر نگرفته نشده است. تعدادی از شرکت‌های بیمه‌ در کشور نیز امکان دارد بعضی از هزینه‌های جانبی انجام ارتودنسی را پوشش خود قرار دهند، بنابراین بهتر است قبل از خرید بیمه تکمیل درمان، در مورد پوشش‌های آن با حتما کارشناسان بیمه ای صحبت کنید.

همان طور که می دانید بیمه‌های تکمیلی معمولا هزینه‌های دندانپزشکی زیر را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

  • جرم‌گیری زیر لثه و بالای لثه
  • رادیوگرافی دندان
  • هزینه ویزیت بیمار
  • ترمیم دندان
  • کشیدن‌ دندان‌های خلفی، عقل و قدامی
  • بروساژ هر فک
  • جراحی دندان‌های نهفته در نسج سخت یا نرم

روش استفاده از بیمه تکمیل درمان برای هزینه دندانپزشکی چگونه است؟

استفاده از بیمه تکمیلی برای هزینه دندانپزشکی به دو صورت زیر امکان‌پذیر می باشد که در ادامه توضیح می دهیم .

  • اگر شما به مراکز دندانپزشکی طرف قرارداد با شرکت بیمه تکمیل درمان خودتان مراجعه کنید،در لحظه امکان صدور آنلاین و آنی معرفی‌نامه فراهم می باشد . این معرفی‌نامه‌ها تا سقف طرح بیمه تکمیل درمان شما را پوشش می دهد و هزینه‌ از طرف شرکت پرداخت می گردد. در این شرایط شما فقط باید فقط باقی‌مانده هزینه‌ها را پرداخت کنید.
  • اگر شما به مراکز دندانپزشکی که طرف قرارداد با شرکت بیمه ای شما نیستند یا مراکز خصوصی مراجعه کنید ،حتما باید مدارک لازم را همراه با رسید های پرداختی مُهر شده آن مرکز به شرکت بیمه تکمیل درمان خودتانتحویل بدهید.د.

برای تحت پوشش درآوردن هزینه ارتودنسی باید چه کار کرد؟

همان طور که اشاره کردیم ارتودنسی در بیمه تکمیل درمان به عنوان یک پوشش در نظر گرفته نمی شود ، و کسانی که مجبور به استفاده از این خدمات می باشند می توانند از روش های زیر اقدام کنند

دریافت بیمه تکمیل درمان گروهی

همان طور که اشاره شد پوشش ارتودنسی در بیمه تکمیل درمان انفرادی ارایه نمی شود و فقط بعضی از شرکت های بیمه این موارد را تحت پوشش خود قرار می دهند ، شما در سازمان و یا شرکتی که مشغول به کار هستید می توانید از مدیریت بخواهید تا برای دریافت پوشش ارتودنسی با شرکت هایی قرارداد ببندد که این پوشش را هم ارایه دهند.

مراجعه به مراکز خدمات ارتودنسی در کشور

شما برای درمان ارتودنسی می توانید به مراکز تخصصی آن مراجعه کنید که علاوه بر کیفیت بیشتر و کار تخصصی ،هزینه های درمانی آن نیز کاهش می یابد .

تفاوت بیمه تکمیلی با بیمه دندانپزشکی در چیست ؟

همان طور که می دانید بیمه دندانپزشکی در واقع یکی از پوشش‌های بیمه تکمیل درمان می باشد و ما اگر نگاهی به فهرست طرح‌های متنوع و مختلف بیمه تکمیل درمان داشته باشیم، قطعا خدمات دندانپزشکی را مشاهده خواهیم کرد .

برخی از شرکت‌های بیمه‌گر در کشور امکان دارد بیمه درمانی جداگانه‌ای برای خدمات دندانپزشکی ارائه نمایند اما توجه داشته باشید بیمه دندانپزشکی جزوی از پوشش‌های بیمه تکمیل درمان می باشد.

سوالات متداول در زمینه بیمه ارتودنسی :

آیا هزینه های ارتودنسی تحت پوشش بیمه تکمیل درمان قرار می‌گیرد؟  نه . هزینه‌های ارتودنسی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند، اما بعضی از درمان‌های جانبی دندان پزشکی آن تحت پوشش شرکت های بیمه قرار می‌گیرند.

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را پرداخت می نماید ؟ خیر. بیمه ارتودنسی در سازمان تامین اجتماعی در این سازمان تعریف نشده و فقط هزینه های بعضی خدمات پایه دندانپزشکی پرداخت می گردد.

کدام خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌ تکمیل درمان در شرکت های بیمه ای قرار می‌گیرند؟ کشیدن دندان، پُر کردن دندان، رادیوگرافی، ویزیت، جرم‌گیری، ترمیم دندان و جراحی دندان نهفته جزو پوشش‌های خدمات دندانپزشکی معمولا در شرکت های بیمه ای و در بیمه تکمیل درمان تحت پوشش قرار می گیرند.

[EMS_Form_Builder id=1]