بیمه شخص ثالث خودرو و پوشش‌های مالی آن در تصادفات

همه ما می دانیم استفاده از انواع وسایل نقلیه همواره می‌تواند، سرعت کارهای روزانه افراد در جامعه را افزایش دهد، اما همیشه نگرانی برای تصادف ماشین همراه راننده‌ها و صاحبان خودرو است. برای اینکه بتوان نگرانی حوادث رانندگی و پرداخت هزینه‌های تصادف را متحمل شد، باید از یک پشتوانه مالی استفاده کرد. بیمه شخص ثالث خودرو و اتومبیل یکی از بیمه نامه‌هایی که هنگام بروز حادثه و تصادف به عنوان یک حمایتگر هزینه‌ها و غرامت تصادف را پرداخت می‌کنند.

برای خرید بهترین بیمه نامه شخص ثالث ماشین باید استعلام و مقایسه قیمت‌های شرکت‌های بیمه‌ای انجام شود تا بهترین و ارزان‌ترین بیمه نامه را تهیه کرد. در این مطلب درباره پوشش‌ها و مزیت‌های بیمه شخص ثالث خودرو توضیحاتی خواهیم داد با ما همراه باشید. 

بیمه شخص ثالث چیست؟

در قانون، داشتن بیمه شخص ثالث، برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه الزامی است. بیمه ثالث برای حمایت از اشخاصی بوده که در جریان حادثه رانندگی، متحمل آسیب‌های مالی و جانی شده‌اند. این بیمه برای همه مالکان خودرو و موتور اجباری بوده و توسط شرکت‌های گوناگونی ارائه می‌شود. اغلب مالکان وسایل نقلیه، گمان می‌کنند که تفاوتی بین شرکت‌های بیمه وجود نداشته و بدون مقایسه، بیمه قبلی را تمدید می‌کنند. اما اگر بدانند که شرکت‌های بیمه، در ارائه بیمه ثالث چقدر متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند، نظر خود را در مورد شرکت بیمه فعلی عوض خواهند کرد.

انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، کار آسانی نیست و در هنگام انتخاب آن باید به یک سری معیار‌ها و فاکتور‌ها دقت کرد. این معیار‌ها که هر‌ساله توسط بیمه مرکزی بررسی می‌شوند، با توجه به کارکرد شرکت بیمه و میزان رضایت بیمه‌گذاران تعیین می‌شوند. با شناخت این معیار‌ها و فاکتور‌ها است که می‌توانید درست تصمیم گرفته و بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب کنید.

شخص ثالث کسی است که در حادثه رانندگی متحمل ضرر و زیان می‌شود و در حقیقت حین تصادف آسیب می‌بیند. در این بیمه نامه به شخص اول بیمه‌گزار، به شخص ثانی شرکت بیمه و به فرد زیان دیده در حادثه رانندگی، شخص ثالث گفته می‌شود. همچنین در بیمه شخص ثالث ماشین، خسارت به راننده مقصر پرداخت نمی‌شود و تنها برای شخص ثالث جبران خسارت خواهد شد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث اتومبیل

بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش اصلی دارد که شرکت‌های بیمه‌ای موظف هستند طبق قانون و تا سقف تعهدات اعلام شده جبران خسارت داشته باشند. این دو نوع پوشش عبارتند از:

  • خسارت‌های جانی و بدنی: شرکت‌های بیمه‌ای خسارت‌های جانی اشخاص ثالثی که برای آن‌ها رخ می‌دهند را تحت پوشش قرار خواهند داد این موارد شامل: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان که همگی تحت پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرند، است.

  • خسارت‌های مالی: در این پوشش خسارت‌هایی که بر اموال اشخاص ثالث وارد می‌شوند، با توجه به سقف تعهدات شرکت بیمه جبران هزینه خواهند شد. این خسارت‌ها مانند تصادف با ماشین فرد ثالث است که شرکت بیمه جبران هزینه‌های تعمیرات و زیان وارد شده به وسیله نقلیه را پرداخت خواهد کرد.

جبران خسارات مالی با بیمه شخص ثالث خودرو و اتومبیل

چگونه می توان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را کاهش داد؟

بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه اجباری است و نداشتن آن حتی برای مدت کوتاهی در حد یک روز هم، عواقبی را برای اشخاص به دنبال خواهد داشت. شرایط مختلفی را می‌توان تصور کرد که در آن اشخاص امکان تمدید بیمه‌نامه را در تاریخ مقرر نداشته باشند. عواملی مانند: فراموشی، مشکلات مالی، در دسترس نبودن دفتر بیمه و … به این ترتیب، شرکت‌های بیمه در صورتی که در تمدید بیمه شخص ثالث خودرو  و اتومبیل، تاخیر داشته باشید آن را به صورت روزشمار محاسبه و اعمال می کند.

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث و مبلغ دیه سال ۱۴۰۲

مبلغ دیه کامل یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام  یکی از مهمترین مبنا برای محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث ماشین است. دیه در ابتدای هر سال از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود و بیمه مرکزی این مبلغ را به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام می‌کند تا سقف تعهدات خود را مطابق با آن پرداخت کنند.

قوه قضاییه تعیین کننده نرخ دیه در بیمه شخص ثالث خودرو

با توجه به این موضوع، راننده‌ها و بیمه‌گزار‌ها باید حداقل بیمه شخص ثالث که با نرخ مبلغ ۳۰ میلیون تومان است را انتخاب کنند. البته راننده‌ها و  افرادی که صاحب خودرو هستند، می‌توانند با توجه به شرایط و درخواست خود، پوشش‌های اضافی دیگر هم دریافت کنند که با پرداخت حق بیمه بیشتر قابل خریداری است.

بیشترین پوشش مالی برای بیمه ثالث خودرو معادل مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان است که شرکت‌های بیمه‌ای مانند بیمه ‌ایران، این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

علاوه بر مبلغ دیه موارد مختلف دیگری هم وجود دارند که بر روی محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ماشین تاثیرگزار بوده و کافی است که آن‌ها را بدانید. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • درصد تخفیف بیمه نامه راننده: هر راننده‌ای با توجه به نوع رانندگی کم خطر خود، به طور میانگین در صورت استفاده نکردن از بیمه نامه می‌تواند درصدی از تخفیف بیمه نامه را داشته باشد.
  • میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه ثالث: اگر بیمه نامه خود را تمدید نکنید، به صورت روزانه جریمه دیرکرد به بیمه نامه شما تعلق می‌گیرد.
  • تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی: در صورت اتمام انقضای بیمه نامه ثالث و عدم تمدید این بیمه نامه، دچار تخلف شده و جریمه خواهید شد.
  • میزان تعهدات مشخص شده در پوشش‌ها: هر بیمه نامه‌ای با توجه به میزان پوشش‌هایی که دارد، با توجه به میزان ریسک موظف به دریافت حق بیمه است.
  • تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث: اگر از کوپن‌های بیمه نامه خود استفاده نکنید شامل تخفیف بیمه نامه خواهید شد.
  • موارد دیگری مانند: سال تولید، سال ساخت ماشین، تعداد سیلندر و کاربری خودرو نیز جزو مواردی هستند که در نرخ محاسبه بیمه شخص ثالث تاثیرگزار است.

اهمیت کاربری خودرو

از عوامل مهمی‌ که در نرخ محاسبه بیمه نامه ثالث تاثیر مستقیم دارد، کاربری خودرو بوده و نشان دهنده میزان ریسک و بروز حادثه در حین رانندگی است. اگر شما راننده تاکسی باشید، به طور حتم به دلیل تردد بیشتر در سطح شهر با ریسک بیشتری نسبت به یک خودرو شخصی مواجه هستید. کاربری ماشین باعث می‌شود که بیمه‌گزار حق بیمه بیشتری پرداخت کند و کاربری خودروهایی که باعث افزایش قیمت حق بیمه می‌شوند عبارتند از:

  • بارکش
  • آمبولانس
  • آتش نشانی
  • کاربری صنعتی
  • تاکسی دورن شهری و برون شهری

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث می تواند بلندمدت یک ساله یا کوتاه مدت یعنی چند روزه باشد. خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون به صرفه تر است ولی اگر می خواهید در عرض چند ماه آتی وسیله نقلیه خود را بفروشید یا مشکل در پرداخت نقدی حق بیمه شخص ثالث دارید می توانید، از بیمه نامه کوتاه مدت یا حتی چند روزه شخص ثالث بهره مند شوید که در این شرایط حتی خرید اقساطی بیمه شخص ثالث نیز میسر است.

برای خرید آنلاین و سریع بهترین بیمه شخص ثالث خودرو و اتومبیل به لینک زیر مراجعه نمایید:

محاسبه بیمه شخص ثالث

خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث

همانطور که در این مطلب اشاره شد، خرید بیمه شخص ثالث که ویژگی‌های و پوشش‌های مناسبی داشته باشد، یکی از دغدغه‌های راننده‌ها و افراد است. از این رو باید برای استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه زمان زیادی را صرف کرد. از جمله تغییرات مثبتی که در صنعت بیمه رخ داده و شرایط خرید بیمه نامه را تسریع کرده است، آنلاین شدن پروسه خرید، صدور و پرداخت خسارت بیمه و حذف نسخه فیزیکی بیمه ‌نامه است که کارگزاری شهر بیمه دات کام یکی از معتبرترین و فعال‌ترین سامانه‌های استعلام، مقایسه و خرید بیمه خودرو است و با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای سراسر کشور در کوتاه‌ترین زمان بیمه نامه ماشین شما را درب منزل تحویل می‌دهد.

سامانه آنلاین شهر بیمه دات کام به صورت ۲۴ ساعته، آمادگی پشتیبانی محصولات بیمه‌ای خود را دارد و می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیمه‌ای، بررسی و خرید ارزان‌ترین بیمه نامه شخص ثالث خودرو با این مجموعه در ارتباط باشید.

راه‌های ارتباط با شهر بیمه دات کام:

نشانی: مشهد ، چهارراه مجد ، مجتمع ضامن آهو ، طبقه اول واحد ۱۲۱

شماره های تماس: ۰۵۱۳۷۲۳۸۶۶۶ ۰۹۱۵۴۴۴۵۱۵۶

آماده سازی فرم
لطفا صبر کنید