همان طور که میدانید تمدید به موقع گواهینامه یکی از موارد مهمی است که حتما باید به آن توجه کنید چراکه عدم تمدید به موقع گواهینامه می تواند دردسرساز شود.پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

عدم تمدید گواهینامه رانندگی فرد را در حکم شخص فاقد گواهینامه قرار نمی دهد. چراکه شخص می تواند برای تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کند و نیازی به گذراندن دوره های آیین نامه و شهر نیست.

ذکر این نکته ضروری است که تمدید گواهینامه رانندگی، پس از اتمام مدت و تاريخ اعتبار آن، دارنده آن را در حکم فرد فاقد گواهینامه قرار نمی‌دهد و فردی كه چنين گواهينامه ای متناسب با وسيله نقليه خود به پليس ارايه مي دهد را نمی توان تحت عنوان همراه نداشتن گواهينامه جريمه يا بعنوان مرتكب جرم رانندگی بدون گواهينامه به مرجع قضايی معرفی نمود بلكه با پرداخت جریمه مربوطه، گواهینامه‌اش تمدید می‌شود. “عدم تمديد گواهينامه رانندگي موجب از بين رفتن ارزش و اعتبار آن نبوده و صاحب چنين گواهينامه هايی را نمي توان بدون گواهينامه دانست و تنها جريمه مربوطه اخذ مي شود”.

بنابراین اگر راننده دارای گواهینامه تاریخ گذشته باشد و تصادف کند، بیمه گر باید به استناد قانون بیمه اجباری ، دیه شخص ثالث را پرداخت کند و حق مراجعه به شخص هم ندارد.

در تصادفات رانندگی بین تعیین مقصر حادثه و نداشتن گواهینامه ارتباطی وجود نخواهد داشت، بلکه درجریان تصادف نظر کارشناس مبنی بر بی مبالاتی یا عدم رعایت مقررات و … و در کل تقصیر راننده، تعیین کننده مقصر حادثه است. و راننده اگر مقصر نباشد الزام به تحمل مجازات کیفری و قانونی فقدان پروانه رانندگی است.

جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی ، مبلغ 30 هزار تومان است.

جهت تمدید گواهینامه نیز به ازای هر سال عدم تمدید گواهینامه مبلغی را به عنوان جریمه از شما اخذ می کنند که در حال حاضر 7500 تومان است.