بیمه شخص ثالث

نکات کلیدی بیمه شخص ثالث که حتما باید بدانید.

در عصر حاضر صنعت بیمه جایگاه بسیار ویژه ای در دنیا دارد و مهم ترین رشته ای بیمه ای بیمه شخص ثالث خودرو می باشد. منظور از خودرو یا همان وسیله نقلیه یا ماشین ، همه وسایل نقلیه موتوری زمینی از جمله خودروی سواری تا واگن

و لوکومتیو ، و.. می باشد.

مشکلات نداشتن بیمه شخص ثالث و یا عدم تمدید آن

– جریمه (جریمه پلیس + جریمه دیرکرد خرید بیمه نامه) و انتقال ماشین به پارکینگ نیروی انتظامی

– پرداخت تمامی خسارت‌های جانی و مالی با  راننده است حتی اگر در حادثه مقصر نباشید.

مهم ترین مزایای بیمه شخص ثالث و تمدید به موقع آن

 

از مهم ترین مزایای داشتن بیمه نامه ثالث در هنگام حادثه و تصادف این می باشد که در صورتی که اتومبیل مقصر حادثه

بیمه نامه معتبر و جاری داشته باشد و باعث خسارات بدنی به اشخاص ثالث گردد ، مراجع قضایی و دادگاه بیمه نامه را به

عنوان وثیقه پذیرفته و اگر تصادفی کردید و در دادگاه از شما درخواست وثایق اضافی کردند بر اساس این قانون و تواف

با بیمه مرکزی و مراجع قضایی ، بیمه نامه شخص ثالث شما به عنوان وثیقه در هر سطح حادثه ای حتی اگر تصادف منجر به فوت شده باشد کافی می باشد.( یعنی این که بیمه نامه ثالث برای وثیقه کافی می باشد.) البته به این شرط که قبلا

پرونده دیگری در جریان نباشد ، یعنی بیمه نامه شخص ثالث شما به عنوان وثیقه در اختیار مرجع دیگری نیز قرار نگرفته باش.در این صورت هم اگر خسارت قبلی کم باشد با دریافت یک فقره معرفی نامه می توانید از بیمه نامه شخص ثالث به

عنوان وثیقه استفاده نمایید. پس حتما قبل از پایان مهلت قانونی بیمه نامه خود را تمدید کنید.

 

در ادامه به بررسی مهم ترین نکات بیمه شخص ثالث به صورت خلاصه خواهیم پرداخت.

همانطور که در جریان هستید ،برطبق قانون رانندگان خوب و محتاط مشمول تخفیف های بیمه شخص ثالث می شوند. این افراد طبق شرایط و قوانینی جدید در سال 1400 خورشیدی، می توانند تخفیف های بیمه نامه شخص ثالث خود را به فردی دیگر انتقال بدهند. شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به شرح زیر می باشد:

  • طبق قوانین جدید، شما می توانید تخفیفات بیمه ای خود را به بستگان درجه 1 (پدر، مادر، همسر، فرزندان) منتقل کنید.
  • برای انتقال تخفیف حتما خودرو ها باید مشابه یکدیگر باشند. یعنی انتقال بیمه شخص ثالث سواری فقط به خودرو سواری دیگر امکان پذیر است.
  • قولنامه و یا هر نوع وکالتی مثل: بلاعزل، کاری و تعویض پلاک غیر قابل قبول می باشد و سند باید به صورت قطعی منتقل شود.

افرادی که به هر دلیلی تمایل به فروش خودروی خود دارند، طبق این شرایط و قانون می توانند تخفیف های خود را به فردی دیگر منتقل و یا آن را تا زمان خرید خودروی جدید برای خود حفظ کنند.

اگر بیمه نامه شخص ثالث خود را گم کردم چگونه المثنی بگیرم؟

با توجه به اینکه در سال های اخیر دیگر نیازی به دریافت نسخه فیزیکی و چاپی بیمه نامه شخص ثالث نیست، بنابراین در صورت مفقود شدن بیمه نامه ثالث ،دیگر نیازی به گرفتن المنثی آن بیمه نامه را ندارید اما در صورتی که تمایل داشتید نسخه چاپی آن را به همراه داشته باشید می توانید از نسخه الکترونیک آن یک پرینت تهیه کنید..

 

نکات مهم تصادف های غیر عمد و بیمه شخص ثالث خودرو

بعد از تصادف های غیرعمد، اگه این شرایط زیر رخ داده بود برای دریافت خسارت بیمه ثالث دیگر نیازی نیست به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه کنید (یعنی دیگه نیازی نیست که نه فرد زیان دیده و نه راننده خودروی مسبب حادثه، از بیمه نامه شخص ثالث شان به عنوان یک سند معتبر رسمی به عنوان وثیقه در مراجع قضایی استفاده کنند):

1- در صورتی که هم فرد زیان‌دیده و هم راننده خودروی مسبب حادثه، بیمه شخص ثالث و گواهینامه معتبری داشته باشند.

2- راننده خودروی مسبب حادثه در حین رانندگی مواد مخدر، روان گردان یا مشروبات الکلی مصرف نکرده باشد، قصد جان فرد حادثه دیده را هم نداشته باشد و آسیبی هم که به ماشین زده است، خسارت مالی اش در حد تعهد شرکت بیمه در بیمه نامه باشد.

3- در صورت توافق با راننده مقصر بر میزان خسارت ایجاد شده.

اگر تصادف منجر به جابجایی خودروهای پارک شده باشد، خودروی مسبب حادثه مسئول جبران تمام خسارت‌های وارد شده است و تمام هزینه‌ها از محل بیمه ثالث خودروی مقصر پرداخت می شود و در صورتی که فرار کند صاحبان خودروهای آسیب دیده می‌توانند خسارت را از بیمه بدنه خودرو دریافت نمایند.

نکته چهارم: چه مواردی بر نرخ حق بیمه شخص ثالث خودرو تاثیر گذار می باشد و چرا حق بیمه پایه، سالانه با درصدهای از قبل مشخص شده افزایش پیدا میکند؟

موارد تاثیرگذار بر نرخ حق بیمه ( افزایش و کاهش نرخ حق بیمه پایه)

نرخ دیه ( این مبلغ هر ساله توسط قوه قضائیه کشور به شرکت های بیمه ای ابلاغ می شود که برای ماه های حرام و غیر حرام متفاوت است)

نوع و کاربری خودرو

تخفیفات بیمه نامه ( اگر در مدت یکسال از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکنید، در زمان تمدید بیمه نامه تخفیف عدم خسارت دریافت می کنید که بر مبنای قانون جدید تخفیف عدم خسارت سالانه معادل 5 درصد می باشد)

پوشش های بیمه نامه ( تعهدات جانبی شرکت های بیمه همواره یکسان است ولی بیمه گزار می تواند تعهدات مالی خود را افزایش دهد؛ بنابراین طبیعی است که با افزایش تعهدات مالی، حق بیمه نیز افزایش می یابد)

جریمه دیرکرد ( جریمه صندوق) روزانه به دلیل تاخیر در تمدید به موقع بیمه نامه

مدل و سال ساخت خودرو

مواردی مهمی که حق بیمه شخص ثالث، سالانه با درصدهای از قبل مشخص شده افزایش می یابد

عدم معاینه فنی خودرو

کاربری آژانس و تاکسی ( درون شهری و برون شهری)

ماشین مخصوص حمل مواد سوختنی ( هم مایع و هم گاز)

نمره منفی به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و سابقه تخلفات حادثه ساز

بیش تر از 15 سال از زمان ساخت خودرو گذشته باشد

چه خسارت‌هایی تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیستند؟

اگه خسارت وارد شده:

– مربوط به خودروی مسبب حادثه باشه.

– به محموله‌های خودرو باشه.

– به طور مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی، رادیواکتیو و یا ناشی از محکومیت جزایی و یا پرداخت جرایم باشد

 حذف کوپن های تخفیف بیمه و صدور کد یکتا و کد QR روی بیمه ‌های شخص ثالث

اواخر سال 1397 برای مدیریت بخشی از زیان های وارد شده به شرکت‌های بیمه، بعد از توافق که انجام شد تمام شرکت های بیمه تصمیم گرفتند 5/2 درصد تخفیفی را که قانون بیمه شخص ثالث برای خریداران در نظر گرفته را اعمال نکنند و از همین سال تمامی بیمه ‌نامه های صادره کد یکتای بیمه مرکزی دریافت کردند.

عوامل موثر بر انتخاب شرکت بیمه شخص ثالث

از جمله مهم‌ترین عوامل موثر و تاثیر گذار در انتخاب بیمه‌نامه شخص ثالث قیمت بیمه ‌نامه و سطح توانگری و توانانیی شرکت بیمه است .

پیشنهاد ما این است که در هنگام رانندگی، محتاط باشید و همچنین قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز حتما رعایت کنید و تمدید بیمه شخص ثالث را در زمان زودتر از موعد مقرر آن انجام دهید،

همچنین برای بررسی سطح توانگری، قیمت بیمه نامه‌ها و سقف تعهدات می‌توانید بعد از انتخاب مشخصات خودرو، مشخصات بیمه‌نامه، درصد تخفیف‌ها و…. در صفحه مقایسه بیمه‌های شخص ثالث، به مقایسه بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *